SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki programowania |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-ZIP-D-10_15W_pNadGen8KY30 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Zarządzanie i inżynieria produkcji / Inżynieria jakości |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z obiektowym podejściem do analizy i projektowania systemów, wykształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnym środowiskiem programistycznym w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych elementów systemu informatycznego.
Znajomość obsługi komputera, podstawy programowania w języku Pascal.
Wykład
Przypomnienie podstawowych elementów języka Pascal, podstawowe informacje o programowaniu obiektowym i zdarzeniowym. Narzędzia typu RAD i ich zastosowanie na przykładzie środowiska Borland Delphi. Zalety programowania z wykorzystaniem komponentów, biblioteka VCL.
Budowa interfejsu użytkownika. Przegląd wybranych komponentów, najważniejsze własności i zdarzenia. Analiza przykładowych aplikacji z rozbudowanym interfejsem użytkownika.
Podstawowe elementy modelu obiektowego. Obiekt jako element świata rzeczywistego i jego modelu. Składniki obiektu: atrybuty i metody. Hermetyzacja w programowaniu obiektowym. Klasy obiektów. Dziedziczenie i hierarchia klas.
Obiektowe elementy języka Pascal. Deklaracja i definicja klas. Definicja metod i pól. Tworzenie obiektów. Dziedziczenie, tworzenie hierarchii klas. Proces tworzenia i usuwania obiektów: konstruktor i destruktor. Odwołania do obiektów i ich składników. Analiza wybranych składników biblioteki VCL
Analiza i projektowanie obiektowe. Podstawowe zasady obiektowego podejścia do projektowania aplikacji. Przegląd technik obiektowych: OODA, OMT, Objectory. Elementy języka UML.
Ćwiczenia
Funkcje konwersji typów, formatowanie zmiennych liczbowych, wybrane komponenty i ich własności, odwołania do własności komponentów, wprowadzanie i wyświetlanie danych przy pomocy komponentów.
Podstawowe instrukcje sterujące języka Pascal. Instrukcja warunkowa, instrukcja złożona, instrukcje iteracyjne. Implementacja przykładowych algorytmów numerycznych.
Struktura klasy, pola i metody. Definiowanie metod proceduralnych i funkcyjnych rozbudowujących klasę formularza, przekazywanie parametrów przez wartość i zmienną, przykłady zastosowań.
Definiowanie własnych klas modelujących wybrane rzeczywiste obiekty i procesy. Dziedziczenie, tworzenie hierarchii klas.
Projekt
Samodzielna realizacja aplikacji obejmująca pozyskanie niezbędnych informacji z literatury, zaprojektowanie wymaganych algorytmów i interfejsu użytkownika oraz implementację z wykorzystaniem omówionych elementów narzędzia programistycznego.
Wykład konwencjonalny, projekt realizowany indywidualnie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczenie kolokwium
Ćwiczenia: zaliczenie kolokwium
Projekt: przygotowanie i zaliczenie projektu
Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I., UML przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa 2002,
Pacheco X., Teixeira S., Delphi 6. Vademecum Profesjonalisty, tom I i II, Helion, Gliwice 2002,
Pamuła T., Aplikacje w Delphi. Przykłady, Helion, Gliwice 2003,
Sadowski T. M., Praktyczny kurs Delphi, Helion, Gliwice 2003,
Spolsky J., Projektowanie interfejsu użytkownika. Poradnik dla programistów, MIKOM, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr inż. Grzegorz Pająk (ostatnia modyfikacja: 11-09-2016 17:20)