SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-PDO-C_gen81QTE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej jako nauki, teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.
brak
Wykłady
1) Dydaktyka ogólna jako nauka. 2) Rys historyczny. 3) Obiekt i przedmiot badań, zadania, metodologia. 4) Podstawowe terminy i pojęcia. 5) Systemy dydaktyczne. 6) Wartości i cele kształcenia. 7) Treści kształcenia ogólnego. 8) Funkcje i rodzaje programów kształcenia. 9) Programy autorskie. 10) Podręczniki szkolne. 11) Współczesne teorie kształcenia. 12) Nauczanie problemowe. 13) Kształcenie wielostronne. 14) Kształcenie zintegrowane. 15) Stosowanie teorii dydaktycznych w praktyce. 16) Nowoczesne tendencje w dydaktyce. 17) Alternatywy edukacyjne.
Ćwiczenia
1) Organizacja procesu kształcenia. 2) Ogniwa procesu nauczania – uczenia się. 3) Zasady nauczania. 4) Formy organizacyjne. 5) Środki dydaktyczne. 6) Konspekt lekcji. 7) Proces samokształcenia. 8) Motywowanie uczniów do nauki. 9) Praca domowa. 10) Metody nauczania i uczenia się. 11) Pojęcie, funkcje, kryteria doboru, podział metod. 12) Pomiar osiągnięć szkolnych. 13) Funkcje, formy i metody sprawdzania wyników procesu kształcenia. 14) Ocenianie zewnętrzne. 15) Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami. 16) Warunki efektywnej pracy nauczyciela.
Wykłady
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia
Dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady Podstawą uzyskania zaliczenia z wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu końcowego. Ćwiczenia Podstawą uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, na którą składa się: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach; opracowanie i przedstawienie referatu, prezentacji multimedialnej, mapy myśli wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualne lub w grupie pracy pisemnej, portfolio, pomocy dydaktycznej; napisanie konspektu lekcji. Ocenę końcową z ćwiczen stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych. Ocena z przedmiotu Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę końcową z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów. |
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 09:59)