SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji elementarnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji elementarnej
Kod przedmiotu 05.2-WP-PSpP-PEELE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz podstawą programową.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia

1) Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. 2) Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. 3) Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. 4) Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym. 5) Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. 6) Dojrzałość szkolna,  gotowość szkolna – pojęcia, składniki, diagnozowanie. 7) Rola, istota oraz cele czytania i pisania. 8) Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. 9) Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania.

Metody kształcenia

Ćwiczenia

Metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
  2. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  3. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
  4. Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, red. M. Lelonek, T. Wróbel, Warszawa 1990.
  5. Śliwerski B., Pedagogika dziecka: studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  6. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.

         Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-08-2016 11:45)