SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Drama - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Drama
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWDRA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Maria Fudali
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z podstawową problematyką dramy jako metody pomocniczej w nauczaniu różnych przedmiotów szkolnych i samoistną metodą w kształtowaniu osobowości człowieka poprzez rozwijanie wyobraźni i wrażliwości. Poznanie jej rodowodu i przebiegu w pracy z dziećmi i młodzieżą. Kształtowanie umiejętności zastosowania dramy w pracy z różnymi grupami wiekowymi.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej i rozwojowej

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Istota dramy i jej rodowód. 2) Poziomy znaczeniowe faktów (osobiste – odwoływanie się do doświadczeń uczestników, wynikające z kontekstu sytuacyjnego i symboliczne). 3) Drama jako metoda nauczania (Calldwell Cook), drama w nauczaniu języków obcych (John Merill i William Wirt. 4) Trzyetapowe nauczanie (Richarde Courtney). Drama jako metoda uzupełniająca, dydaktyczna i jako przedmiot artystyczno-wychowawczy. 5) Drama a teatr. 6) Przebieg dramy.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Praca w grupach, dyskusja, symulacje, pokaz, metody ekspresyjne, techniki dramowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań terapeutycznych w stosunku do osób z niepełnosprawnością w każdym wieku, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Literatura podstawowa

  1. Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Warszawa 1994.
  2. Kasprowicz Z., Maleńki teatrzyk na wielkie okazje, Kraków 2001.
  3. Lewandowska-Kido T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2001.
  4. Pankowska K., Drama – zabawa – myślenie, Warszawa 1990
  5. Pankowska K., Pedagogika dramy: teoria i praktyka, Warszawa 2000.
  6. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bator D., Pawliszak L.,Przygoda z dramą, Wrocław 1996.  
  2. Drama: poradnik dla nauczycieli i wychowawców, zeszyty 1-12, Warszawa 1992-1994.
  3. Dziedzic A., Drama w kształceniu i wychowaniu młodzieży, Warszawa 1988.
  4. Machulska H., Drama: poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa 1/1991, 3/1992.
  5. Machulska H., Środki teatralne w procesie nauczania i wychowania, Warszawa 1992.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-08-2016 15:32)