SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne teorie wychowania |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PEDP-WTW-W_pNadGenYXMU6 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie istoty zjawisk i procesów wychowawczych oraz ich złożoności; zdolność do refleksji pedagogicznej; łączenie myślenia teoretycznego z myśleniem praktycznym
Wiedza z zakresu: historii i opieki wychowania , teoretycznych podstaw wychowania
Wykłady
Teoria wychowania – jej zadania i funkcje, związek teorii wychowania z praktyką, różnorodność modeli wychowania, teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiki. Podstawowe paradygmaty i ideologie współczesnego wychowania – alternatywność w myśleniu o wychowaniu. Istota i wieloznaczność współczesnego rozumienia wychowania i edukacji – teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania, uniwersalizm w myśleniu o wychowaniu, kontrowersje w dyskusjach o wychowaniu.
Ćwiczenia
Podstawowe właściwości współczesnego wychowania. Prakseologiczne podejście do wychowania i organizacji pracy wychowawczej. Edukacja aksjologiczna i wychowanie do wartości. Wybrane koncepcje wychowania i ich możliwości praktycznego przełożenia w warunkach współczesności, m. in. C. Freineta, R. Steinera, H. Parkhurst, P. Petersena, J. Deweya czy M. Montessori. Egzystencjalizm w wychowaniu. Pedagogika krytyczna i emancypacyjne podejście do wychowania. Autorytarne i antyautorytarne koncepcje wychowania. Pedagogika postmodernistyczna.
Wykłady – wykład problemowy uzupełniony prezentacją multimedialną
Ćwiczenia – praca z książką, problemowa dyskusja seminaryjna wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja multimedialna, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
wykłady kończą się egzaminem i uzyskaniem pozytywnej oceny. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie powyżej 50% poprawnych odpowiedzi na wybrane losowo pytania. Student losuje zestaw składający się z 2 pytań: jedno z wykładów, drugie z ćwiczeń. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z pozytywną oceną. Ocenie podlega sposób prezentacji wybranego przez studenta zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, umiejętność stymulowania do dyskusji oraz sposób prowadzenia dialogu z innymi, aktywny i refleksyjny udział w dyskusji. Ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen, w tym oceny wykładowcy, samooceny studenta, oceny grupy.
Ocena końcowa
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich form zajęć.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 07:51)