SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika seksualna |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-EDSX-C_pNadGenMLMHM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Wykłady
Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne, zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka. Socjalizacja i obyczajowość seksualna. Seksualność osób chorych i niepełnosprawnych. Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
Ćwiczenia
Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością. Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe. Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu. Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne. Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. Zagadnienia naturalnych metod planowania rodziny oraz metod antykoncepcyjnych jako temat edukacji seksualnej. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.
Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz test z progami punktowymi.
Ocena końcowa
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
3.Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] Psychologia kliniczna, T. II, red. H. Sęk, Warszawa 2007.
4.Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne, Lublin 2002.
5.Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Warszawa 2006.
6.Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011.
7.Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
8.Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
10.Kijak R.J., Seks i niepełnosprawność: doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2009.
11.Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
12.Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
13.Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2008.
14.Seksualność człowieka w cyklu życia, red. M. Beisert, Warszawa 2006.
15.Seksuologia społeczna, red. K. Imieliński, Warszawa 1974.
16.Szlendak T., Supermarketyzacja: religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 09:36)