SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fonetyka języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fonetyka języka niemieckiego
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-FJN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Beata Łapanowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest rozwinięcie i doskonalenie wymowy języka niemieckiego studentów ze szczególnym naciskiem na aspekty wymowy niezbędne w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+ B2.

Zakres tematyczny

Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych. Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych. Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych. Pojęcie sylaby. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywaty oraz wyrazów złożonych. Słowa powszechnie błędnie wymawiane. Spółgłoski nieme.

Metody kształcenia

Praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia reprodukcyjne oraz produkcyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z ćwiczeń: metody weryfikacji efektów kształcenia to: 1) jedno kolokwium pisemne w semestrze zawierające pytania otwarte i zamknięte i uzyskanie minimum 50% prawidłowych odpowiedzi; student otrzymuje ocenę z kolokwium wg następujących progów punktowych: 50-60% dostateczny, 61-70% dostateczny plus, 71-80% dobry, 81-90% dobry plus, 91-100% bardzo dobry, 2) sprawdzian: progi punktowe j.w., 3) aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dieling H., Hirschfeld U., Phonetik lehren und lernen, Berlin 2000.
  2. Domińczak H., Wymowa w nauce języka niemieckiego, Warszawa 1993.
  3. Hirschfeld U., Reinke K., Stock E., red., Phonothek intensiv. Aussprachetraining, Berlin 2007.
  4. Morciniec N., Prędota S., Podręcznik wymowy niemieckiej, Warszawa 1994 
  5. Stock E., Hirschfeld U., Phonothek. Lehr- Übungsmaterial zur deutschen Phonetik, Leipzig 2000.
  6. Tertel R.K., Wymowa niemiecka, Warszawa 1989

Literatura uzupełniająca

  1. Deutsches Aussprachewörterbuch, Berlin 2009.
  2. Duden, T. VI, Das Aussprachewörterbuch, Mannheim 2005.
  3. Rausch R., Rausch I., Deutsche Phonetik für Ausländer, Berlin 1993.
  4. Rues B. [et al.], Phonetische Transkription des Deutschen : ein Arbeitsbuch, Tübingen 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 12:58)