SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elementy historii i kultury krajów niemieckojęzycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elementy historii i kultury krajów niemieckojęzycznych
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-EHKN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat języka, najnowszej historii oraz kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W literaturze przedmiotu kraje te występują często pod wspólnym „DACH-em”. DACH jest powszechnie używanym akronimem, oznaczającym trzy główne państwa niemieckojęzyczne: D: Deutschland, A: Österreich (łac. Austria) oraz CH: Schweiz (łac. Confoederatio Helvetica). Głównym ogniwem tworzącym wspólnotę jest niewątpliwie język niemiecki (tzw. DACH-Sprache), który w dużym stopniu determinuje współpracę tych państw w różnych obszarach. Na tym tle ukazana zostanie społeczna, geograficzna i kulturowa różnorodność krajów niemieckojęzycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2.

Zakres tematyczny

Zajęcia w ogólnym zamierzeniu ukierunkowane są na poznanie podstawowych elementów kultury niemieckiego obszaru językowego, rozwijanie refleksji nad kulturą własną i obcą oraz na istotę wzajemnego oddziaływania kultur w zjednoczonej Europie. W szczególności tematyka zajęć będzie obejmowała następujące elementy: 1) Status i prestiż języka niemieckiego w ujęciu globalnym i lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem jego znaczenia w polsko-saksońskim regionie przygranicznym. 2) Podstawowe informacje z zakresu geografii i historii DACH. 3) Zwyczaje i tradycje w kontekście głównej dewizy Unii Europejskiej Jedność w różnorodności  (niem. Einheit in Vielfalt, łac. In varietate concordia). 4) DACH w świetle faktów i liczb: gospodarka, oświata, społeczeństwo i kultura.

Metody kształcenia

Zajęcia prowadzone będą w formie syntetycznego, informacyjnego wykładu przy oczekiwanej permanentnej interakcji ze słuchaczami.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach (30%), pracy pisemnej (35%), sprawdzianu (35%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa: to ocena pozytywna, która obejmuje treści wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Buraczyński R., Zuchewicz T., Język jako klucz do współpracy: status i prestiż języka sąsiada w polsko-saksońskim regionie przygranicznym, Zielona Góra 2014.
  2. Deutschland entdecken: Ein Landeskundeprogramm in 4 Kapiteln für polnische Schüler [Program krajoznawczy w 4 rozdziałach dla polskich uczniów], Bonn1995.
  3. http://www.statistik.at/web_de/static/oesterreich._zahlen._daten._fakten_029266.pdf
  4. http://www.swissworld.org/de/.
  5. Karolak C., Kunicki W., Orłowski H., Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2007.
  6. Niemcy w świetle faktów i liczb, Berlin 2013.
  7. Offizielles Landeskundeportal der Schweiz, onlne: swissworld.org.
  8. Österreich: Zahlen, Daten, Fakten, Wien 2013.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Zielińska A., Mowa pogranicza: studium o językach i tożsamości w regionie lubuskim, Warszawa2013.
  2. Zuchewicz T., Adaszyński Z., Zuchewicz J., Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten, B2, Zielona Góra - Göttingen 2009 [Dialog interkulturowy z udziałem podręczników regionalnych opracowany w ramach projektu IDIAL].
  3. Zuchewicz T., Język niemiecki „na służbie“ w polsko-niemieckim regionie przygranicznym, Frankfurt am Main - Berlin 2015 (w druku).
  4. Zuchewicz T., Zuchewicz J., Sprache als Schlüssel zur Zusammenarbeit: zur Lernbereitschaft der deutschen Sprache von Polen im sächsisch-polnischen Grenzgebiet, Frankfurt/Main - Berlin 2015 (w druku) [Wersja dostępna również w języku polskim: Język jako klucz do współpracy. Czynniki decydujące o chęci podjęcia  przez Polaków nauki języka niemieckiego w polsko-saksońskim regionie.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 30-08-2016 13:44)