Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
4
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Pola Kuleczka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Umiejętność definiowania pojęć: region, regionalizm, lokalizm, „mała Ojczyzna”; Wiedza nt. historii i rozwoju regionalizmu w Europie oraz w Polsce; Ogólna wiedza nt. regionów Polski; Wiedza nt. własnego regionu; Znajomość dziedzictwa kulturowego regionu lubuskiego; Wiedza oraz umiejętności z zakresu popularyzowania edukacji regionalnej.
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza o regionie, zawarta w programach szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły średniej.
Zakres tematyczny
Region – regionalizm – dziedzictwo kulturowe – propozycje zdefiniowania i usystematyzowania pojęć. Dzieje regionalizmu w Europie (geneza, rozwój, charakterystyka). Regionalizm w Polsce – historia i współczesność. Regionalizm jako ruch społeczny. Dziedzictwo kulturowe a regionalizm. Z niej wyrośliśmy – „mała ojczyzna”, „ojczyzna prywatna”, „ojczyzna lokalna”. Rodzina a kultura narodowa. Twórcy polskiego regionalizmu. Prasa regionalna. Stowarzyszenia społeczne i ich rola w popularyzowaniu walorów i dorobku „małych ojczyzn”. Edukacja regionalna. Program Regionalizmu Polskiego. Karta Regionalizmu Polskiego. Dziedzictwo kulturowe w regionie. Znaczenie i istota popularyzowania regionalizmu wśród młodego pokolenia. Pogranicze polsko-niemieckie, Środkowe Nadodrze – problemy kulturowe.
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, metoda tekstu przewodniego, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatoria
Efekty kształcenia weryfikowane będą dwoma sposobami: wykonanie projektu (indywidualnie) 50% oceny końcowej i 50% sprawdzian z wiadomości.Projekt zajęć: zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni dobór literatury, twórczy sposób wykorzystania literatury dla dzieci i przedmiotowej.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów
Literatura podstawowa
Brencz A., Oswajanie niemieckiego dziedzictwa kulturowego. Z badań etnologicznych na Środkowym Nadodrzu, [w:] Wokół niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Ziemiach Zachodnich i Północnych, red. Z. Mazur, Poznań 1997, s. 191-216.
Damrosz J., Obszary etnokulturowe a granice państw i regionów, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Radom, 23-26 września 1998, red. S. Bednarek, A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, S. Słowik, J. Wojtas, A. Zieliński, Wrocław-Ciechanów 1998, s. 16-30.
Damrosz J., Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Warszawa 1987.
Jastrzębski J., Kultura i regionalizm, [w:] Folklorystyczne i antropologiczne opisanie świata, red. T. Smolińska, Opole 1999, s. 351-359.
Kaczmarek U., Młodzież – regionalizm – kultura, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 146-153.
Kostarczyk Artur, Dziedzictwo kulturowe regionów Polski, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, red. E. Wysocka, M. Konopka, Ciechanów 1977, s. 21-25.
Kwaśniewski K., Elementy teorii regionalizmu, [w:] Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość: zbiór studiów, red. K. Handke, Warszawa 1993, s. 75-85.
Omelaniuk A.J., Z regionalizmem w XXI wiek: referat programowy na VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Wrocław-Ciechanów 1998.
Patkowski A., W hołdzie ziemi rodzinnej, Warszawa 1958.
Petrykowski P., Edukacja regionalna: problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003.
Turowski J., Regiony – regionalizm – lokalizm, [w:] Czym jest regionalizm? VI Kongres Regionalnych Towarzystw Kultury, Radom, 23-26 września 1998, red. S. Bednarek, A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, S. Słowik, J. Wojtas, A. Zieliński, Wrocław-Ciechanów 1998s. 100-106.
Literatura uzupełniająca
Dyczewski L., Rola rodziny w tworzeniu, przekazie i zakorzenieniu w kulturze narodowej, [w:] Rodzina – młodzież – regionalizm, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, W. Pilarczyk, Ciechanów 2000, s. 19-35.
Godula R., Węcławowicz T., Aspekty tożsamości kulturowej, [w:] Polskie regiony: podstawy kulturowe regionalizacji Polski, red. E. Wysocka, M. Konopka, Ciechanów 1977, s. 27-32.
Kaczmarek U., Zderzenie i mieszanie się społeczności i kultur na pograniczu polsko-niemieckim – casus Szczecińskiego, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, red. I. Bukowska-Floreńska, Katowice 1991, t. II, s. 93-101.
Samsonowicz H., O większej i małej Ojczyźnie, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 57-61.
Simonides D., Więź regionalna a „mała ojczyzna”, [w:] Kultury regionalne i pogranicza kulturowe a świadomość etniczna, red. I. Bukowska-Floreńska, Katowice 1991, t. II, s. 65-75.
Szacki J., Tożsamość narodowa w obliczu otwartej przestrzeni europejskiej, [w:] Tożsamość narodowa a ruch regionalny w Polsce, red. A. Kociszewski, A.J. Omelaniuk, K. Orzechowski, s. 62-68.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 02-08-2016 14:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.