SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty metodyczne: piosenka, ruch, teatr i drama w nauczaniu języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty metodyczne: piosenka, ruch, teatr i drama w nauczaniu języka niemieckiego
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-WMN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Anna Kubrak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w umiejętność przygotowania i realizacji zajęć językowych z wykorzystaniem śpiewu i technik ruchowych oraz rozwijanie  kompetencji w zakresie nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (klasy I-III). Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami komunikacji werbalnej i niewerbalnej we wczesnym okresie rozwoju dziecka. Podniesienie sprawności językowej studentów w ramach zajęć warsztatowych.

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2 ; podstawowe predyspozycje muzyczne i motoryczno-ruchowe.

Zakres tematyczny

Zabawa muzyczno-ruchowa jako forma nauczania języka niemieckiego we wczesnym okresie rozwoju dziecka. Zajęcia warsztatowe – praktyczne ćwiczenia poprawiające dykcję i usprawniające wymowę w języku niemieckim (rymowanki, kombinacje wyrazowe i zdaniowe, ćwiczenia oddechowe); ćwiczenia wskazujące na ścisłą korelację pomiędzy ruchem a słowem (TPR - metoda reagowania całym ciałem) oraz ćwiczenia łączące te elementy w procesie nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Podstawy procesu komunikowania: psychologiczne aspekty procesu komunikowania we wczesnym okresie rozwoju dziecka.

Aranżowanie  działań aktorskich w celu nauczania języka niemieckiego w  środowisku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Formy i techniki teatralne stymulujące akwizycję języka niemieckiego.

Metody kształcenia

Zajęcia praktyczne o charakterze warsztatowym – instruktaż i praca własna (indywidualna i w grupie), ćwiczenia muzyczne i ruchowe,  zabawy inscenizacyjne, prezentacje, posługiwanie się literaturą fachową.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Ocena aktywności na zajęciach – 25%. Ocena umiejętności praktycznych – 50%. Realizacja zadania indywidualnego – 25%. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Fremdsprachen in der Grundschulen. Grundlagen und Praxisbeispiele
  2. Harmonie-Bezeichnung: Erich Krämer.
  3. Haudeck H., 2000, Der Einsatz von Handpuppen und anderen Spielfiguren, w: Bleyhl W. (red.)
  4. Kind U., Broschek E., Deutschvergnügen – Deutschlernen mit Rap und Liedern, Langenscheidt
  5. Kind U.; Eine kleine Deutschmusik; Langenscheidt.
  6. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.
  7. Mein Liederbuch, Deutsche Volkslieder mit Harmonie-Bezeichnung; Zusammengestellt von Albert Kranz,
  8. Piosenki na lekcji języka niemieckiego, „Języki Obce w Szkole”, Nr 6/200, s.87
  9. Primmarschulmaterialien – Baustein Theater : Der Wolf und die sieben Gießlein; Goethe-Institut
  10. Wagner D. Zeigler P.; Mit Liedern lernen; Verlag für Deutsch, München.
  11. Zabawa w teatr; Kamila Kruszewska, Language Laboratories w Gdańsku; Homo Ludens 1 (2009).

Literatura uzupełniająca

  1. Andrzejewska E., Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Języki Obce w Szkole, 2008.
  2. Porczyk Fromowitz A., Rady dla początkującego nauczyciela wczesnego nauczania języków obcych, Języki Obce w Szkole, 2010, 2, s. 79-81
  3. Piosenki na lekcji języka niemieckiego, „Języki Obce w Szkole”, Nr 6/200, s.87
  4. Kindergedicht, Kindergedichte-Gedicht für alle Fälle z.B. Kindergedichte mit viel Spaß, Kinderreime u.- lieder, Kindersprachspiele u. – rätsel, Fabel in Gedichtform
  5. www.gedichte-fuer-alle-faelle.de/kindergedichte

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 12:34)