Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia aktywności resocjalizacyjnej oraz rozumienia procedur i strategii działalności służb mundurowych w środowisku otwartym.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Dojrzałość interpersonalna a metody resocjalizacji w przestrzeni otwartej. Koncepcja Huberta Quaya a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych. Alternatywne metody pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Dynamika spotkania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Socjoterapia w resocjalizacji w środowisku otwartym. Sport w procesie resocjalizacji w środowisku otwartym. Artystyczne formy pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Umiejętności metodyczne pedagoga resocjalizacyjnego. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć resocjalizacyjnych. Praca resocjalizacyjna w ośrodkach kuratorskich.
Prawne, psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne podstawy działalności policji, wojska, straży granicznej, służby celnej, służby więziennej, straży pożarnej, straży miejskiej w środowisku otwartym. Analiza procedur interwencyjnych służb mundurowych w przestrzeni społecznej. Etyka w pracy służb mundurowych interweniujących w przestrzeni społecznej. Sytuacje nadzwyczajne i kryzysowe w przestrzeni społecznej wymagające wyspecjalizowanej i skoordynowanej działalności służb mundurowych. Zagrożenia XXI w wymagające specjalnych działań i procedur dla służb mundurowych działających w środowisku otwartym. Umiejętności specjalne przedstawicieli służb mundurowych.
Metody kształcenia
Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest przygotowanie scenariusza zajęć resocjalizacyjnych w środowisku otwartym na dowolny temat oraz przeprowadzenia 15 minutowego pokazu ćwiczeń wykorzystywanych podczas zajęć w zakresie resocjalizacji w środowisku otwartym. Ocenie będzie podlegało przygotowanie studenta do zajęć, innowacyjność zastosowanych ćwiczeń, sposób budowania interakcji z grupą, wieloaspektowa ewaluacja prowadzonych w grupie studenckiej zajęć.
Drugą metodą weryfikacji jest umiejętne zaplanowanie działań interwencyjnych wybranych służb mundurowych podczas konwersatoriów, w czasie których przeprowadzone zostaną symulacje interwencyjne w środowisku otwartym.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.
Górski S., Kolarczyk T., red., Wybrane problemy psychokorekcji w resocjalizacji skazanych, Warszawa 1982.
Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
Dobrzyjalowski J., Samoobrona i techniki interwencyjne. Legionowo 1994
Dobrzyjalowski J., Mała encyklopedia samoobrony. Legionowo 2001.
Dobrzyjalowski J., Pałka typu Tonfa przewodnik metodyczno - szkoleniowy dla służb
mundurowych. Wyd. "Raster", 2002.
Demura F., "Tonfa"., Wyd. Budo - Sport. Warszawa 1994.
Pawluk J., Wybrane zagadnienia teorii treningu sportów walki. Warszawa 1973.
Kondratowicz K., Ju-jitsu - sztuka walki obronnej. Warszawa 1991.
Jaloszynski K. Współczesny wymiar antyterroryzmu. Wyd. TRIO. Warszawa 2008
Bury J., Porywacze, zakładnicy, negocjatorzy. Operacje policyjne, Problemy współczesnej kryminalistyki, t. 4
Czescik R., Lagoda K., Vademecum interwencji policyjnych. Interwencje od A do Z,
Szczytno 2007
Fischer W., Walter M., Negocjacyjne rozwiązywanie konfliktów, swoboda działania samoakceptacja policji, Przegląd Policyjny 1992 nr 1
Wojtuszek T., Planowanie i organizacja działań Policji w warunkach sytuacji kryzysowych [w:] Policja w systemie bezpieczeństwa państwa. Materiały z konferencji legionowo 15-16 V 2003 r., Warszawa 2003
Bielska T. „Zachowanie policjanta na miejscu przypadku z zakładnikami lub manifestacja próby samobójczej” red. Grażyna Kędzierska, wyd. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Szczytno 2001
Gołebiewski J. Podręcznik menadżera programów kryzysowych, Kraków 2003.
Kosowski G. Programowanie działań na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowych,Kraków 2006.
Osierda A., Bernard W. praca zbiorowa, Współpraca służb porządkowych z administracją rządową i samorządową, Bielsko-Biała 2008.
Jaroszynski K. Policja w walce i przeciwdziałaniu terroryzmowi, Bielsko-Biała 2009.
Materiały konferencyjne. Akty terroru a infrastruktura krytyczna. CS PSP
Częstochowa 2008.
Bellona. Encyklopedia terroryzmu. Warszawa 2004.
Szpor G. Stany nadzwyczajne i zarządzanie kryzysowe. Katowice 2002.
Kryzys i zarządzanie . Bielsko-Biała 2006, Kosowski B., Włodarski A. praca zbiorowa. Wyzwania bezpieczeństwa cywilnego XXI wieku. Inżynieria działań w obszarze nauki, dydaktyki i praktyki. Warszawa2007
Literatura uzupełniająca
Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996.
Doliński A., Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. III, Zielona Góra 2002.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży: scenariusze zajęć wychowawczych, T. IV, Zielona Góra 2003.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002.
Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991.
Kłaczkiewicz S., Trening autogenny w procesie resocjalizacji, Gdańsk 1984.
Kosek-Nita B., Raś D., red., Kontakty z ludźmi "innymi" jako problem wychowania, opieki i resocjalizacji, Katowice 2000.
Kubiak W., Funkcjonowanie rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego w systemie wychowania prewencyjno-resocjalizacyjnego dzieci i młodzieży, Szczecin 1986.
Kulczycki M., Zduńczyk J., Resocjalizacja przez pracę, Warszawa 1981.
Mudrecka I., Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, Opole 1999.
Sas-Nowosielski K., Możliwościach wykorzystania kultury fizycznej w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2002.
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2000.
Żychowska T., Wychowawcze funkcje muzyki w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1983.
Czego obawiają sie ludzie? Współczesne zagrożenia społeczne. Diagnoza i przeciwdziałanie, praca zbiorowa Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2007.
Baczek P. Zagrożenia informacyjne a bezpieczeństwo Państwa Polskiego. Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszalek
Switka J., Kuc M., Gozdór G. Społeczno-moralna potrzeba bezpieczeństwa i porządku publicznego, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2006.
Dobkowski J., Pozycja prawnoustrojowa służb, inspekcji i straży, Oficyna Wolters Kluwer Business. Monografie, Warszawa 2007
Wolanin J. Zarys teorii bezpieczeństwa obywateli. Ochrona ludności na czas pokoju, Warszawa 2005
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 22:40)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.