SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Oświata i polityka edukacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Oświata i polityka edukacyjna
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-OPE-W_genQ48NL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wspieranie dzieci w rozwoju zdolności
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Edyta Kahl-Łuczyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie, wyjaśnienie i ocena problemów oświaty i polityki edukacyjnej w okresie ograniczonej suwerenności Polski; zapoznanie z tendencjami przemian zachodzących w ideach oraz modelu kształcenia i wychowania pod wpływem transformacji ustrojowej; ukazanie oraz scharakteryzowanie zmian w szkolnictwie w wyniku reformy szkolnej 1999 roku, ze szczególnym uwzględnieniem celów i założeń edukacji poszczególnych szczebli szkolnictwa, dylematów  związanych z ich realizacją oraz koncepcji modernizacyjnych projektu reformy; przedstawienie polityki edukacyjnej w Polsce w świetle unijnych uwarunkowań; rozpoznanie, nakreślenie i ocena głównych tendencji w przyjmowanych aktualnie rozwiązaniach edukacyjnych oraz ukazanie ich społecznych konsekwencji.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych zagadnień z historii wychowania, pedagogiki, współczesnych tendencji w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.

Zakres tematyczny

Polityka oświatowa – istota, cele, obszary zainteresowań. Typy polityki oświatowej.Oświata i polityka edukacyjna w ładzie monocentrycznym. Przemiany w oświacie i polityce edukacyjnej w czasach transformacji ustrojowej – obszary patologii i kryzysu, postulaty i koncepcje zmian. Reforma oświatowa z 1999 roku – zmiany w założeniach, podstawach formalno-prawnych,  organizacyjnych i merytorycznych edukacji  przedszkolnej, szkole podstawowej i gimnazjum. Struktura i zasady funkcjonowania systemu oświatowego w wybranych krajach UE. Polityka kadrowa – status, prawa i obowiązki nauczyciela, wymagania kwalifikacyjne. Polityka oświatowa Unii Europejskiej. Związkowa organizacja nauczycielska – historia, podstawy formalno-prawne działalności, cele i zadania, obszary działalności. Aktualne problemy oświaty i polityki edukacyjnej. Wybór problematyki przez studentów.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie na ocenę na podstawie systematycznego uczestnictwa w wykładach, przeprowadzenia wykładu w formie prezentacji, kolokwium.

Ocena końcowa

Ocena końcową jest ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji: konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.
  2. Hellwig J., Historia wychowania, Poznań 1994.
  3. Jak organizować edukację w szkole podstawowej?, Warszawa 2008.
  4. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy wczesnej edukacji, Olsztyn 2005.
  5. Kwaśniewska M., Ratajek Z., red., Edukacja elementarna w zintegrowanym systemie szkolnym, Kielce 2004.
  6. Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Warszawa 1992.  
  7. Mazińska M., Polityka oświatowa unii europejskiej, Warszawa 2005.  
  8. Muszkieta R., Nauczyciel w reformującej się szkole, Poznań 2001.                    
  9. Pilch T., Przemiany oświaty, Warszawa 1995.
  10. Radziewicz J., Edukacja alternatywna, Warszawa 1992.
  11. Skałdanowski H., Awans zawodowy nauczyciela, Toruń 2000.
  12. Szefer E., Aktualne problemy edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Bydgoszcz 2001.
  13. Waśko P., Wrońska M., Zduniak A., red., Polski system edukacji po reformie 1999 roku: stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań-Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Awans zawodowy nauczyciela: przepisy, procedury, przykłady, Jelenia Góra 2001.
  2. Hejnicka-Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1944-1989), Kielce 1996.
  3. Kryńska E.J., Mauersberg S.W., Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945-1956, Białystok 2003.
  4. Semków P., red., Propaganda PRL, Gdańsk 2004.
  5. Stankiewicz R., red., Nauczyciel, opiekun, wychowawca (tradycje – teraźniejszość – nowe wyzwania), Poznań-Zielona Góra 2002.
  6. Tadeusiewicz G., Edukacja w Europie, Warszawa 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 18:45)