SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika mediów z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika mediów z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-PMZ-K_pNadGenKH69G
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń pedagogiki medialnej oraz edukacji medialnej, programów nauczania w zakresie edukacji medialnej na poziomie szkoły podstawowej, umiejętność krytycznego analizowania i odbierania treści przekazywanych za pośrednictwem mediów, poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów oddziaływania telewizji na człowieka, projektowanie i realizacja zajęć szkolnych w zakresie ścieżki między przedmiotowej podstawy edukacji medialnej. Poznanie podstawowych pojęć w zakresie zagrożeń medialnych (uzależnienie, uzależnienia medialne, przemoc, agresja, itp.), wyjaśnienie problemu uzależnień medialnych. Wyjaśnienie głównych koncepcji tłumaczących wpływ mediów na zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Przygotowanie studenta do projektowania warsztatów edukacyjnych w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.

 

Zakres tematyczny

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Program edukacji medialnej. Cele edukacyjne oraz osiągnięcia uczniów w zakresie edukacji medialnej na poszczególnych etapach kształcenia: szkoła podstawowa, gimnazjum oraz szkoła ponadgimnazjalna. Telewizja jako czynnik wspomagający proces wychowania. Rola telewizji w życiu rodzinnym. Funkcje wychowawcze telewizji. Przejawy ujemnego oddziaływania telewizji. Dezintegracja rodziny przez telewizję. Zagrożenia wynikające z nieracjonalnego korzystania z telewizji. Wpływ programów telewizyjnych na postawy i zachowania młodzieży. Problem uzależnienia od mediów, rodzaje uzależnień medialnych, przyczyny uzależnienia od mediów, społeczne i psychologiczne skutki uzależnień od mediów. Problem cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży: istota zjawiska cyberprzemocy, formy i cechy cyberprzemocy, interwencja podejmowana w przypadku ujawnienia cyberprzemocy. Analiza scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej: Komu potrzebna jest telewizja, Sąd nad współczesną telewizją, My i media, Informacje w mediach, Jaka jest współczesna prasa, W świecie prasy kobiecej, Media jako nałóg. Metodyczne przygotowanie i realizacja scenariuszy uwzględniających główne założenia i zagadnienia w zakresie edukacji medialnej. Projekt i realizacja warsztatów edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym poświęconych bezpiecznemu korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z konwersatoriów.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Filipiak M., Homo Communicans wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2004.
  2. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.
  3. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006.
  4. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.
  5. Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, Kraków 2007.
  6. Lemish D., Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna, Kraków 2008.
  7. Lenardon J., Zagrożenia w Internecie. Chroń swoje dziecko, Gliwice 2007.
  8. Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  9. Słysz A., Arcimowicz B., Przyjaciele w Internecie, Gdańsk 2009.
  10. Śliwerski B., red., Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk 2006.

Young K., Klausing P., Uwolnić się z sieci: uzależnienie od Internetu, Katowice 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa 2003.
  2. Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.
  3. Feibel T., Zabójca w dziecinnym pokoju, przemoc i gry komputerowe, Warszawa 2006.
  4. Reeves B., Nass C., Media i ludzie, Warszawa 2000.
  5. Siemieniecki B., red., Manipulacja, media, edukacja, Toruń 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 16:40)