Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań wśród osadzonych kobiet i mężczyzn; zapoznanie z teoriami przestępczymi oraz z teorią przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltersa.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Kryminologiczne teorie przestępczości – teorie biologiczne (antropologiczne), teorie psychologiczne, teorie socjologiczne, teorie ekonomiczne, pojęcie stylu życia a teoria przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltera. Wpływ rodziny na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ szkoły, grupy rówieśniczej i grupy kryminogennej na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ instytucji opiekuńczo-wychowawczych i poprawczych na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ więzienia na formowanie się zachowań przestępczych. Rozpoznanie przyczyn wkroczenia na drogę przestępczą. Adaptacja do warunków więziennych. Biografia jako metoda badań humanistycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady i zaliczenie końcowe
Warunkiem i podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w dyskusji.
Literatura podstawowa
Ambrozik W., Historia życia mordercy – analiza przypadku, w: Młodociani mordercy: studia nad agresją i zbrodnią, red. W. Ambrozik, F. Zieliński, Poznań 2003.
Bałandynowicz A., Diagnoza środowisk wychowawczych recydywistów w świetle badań longitudinalnych, [w:] Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, red. W. Kubik, B. Urban, Kraków 2005.
Bauman T., O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, red. T. Pilch, Warszawa 1998.
Bonda K., Polskie morderczynie, Warszawa 2009.
Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.
Dominicé P., Uczyć się z życia: biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006.
Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.
Hurrelmann K., Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań 1994.
Kowalczyk M.H., Zabójcy i mordercy: czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, Kraków 2010.
Mac A., Wczesne dzieciństwo młodocianych przestępców agresywnych, Poznań 2005.
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
Marzec-Holka K., Dzieciobójstwo – przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia, Bydgoszcz 2004.
Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.
Toroń B., Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca
Babbie E.R., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.
Campbell A., Jej niezależny umysł: psychologia ewolucyjna kobiet, Kraków 2004.
Frazier C.E., Znaczenie dokumentów osobistych biografii dla teorii i praktyki badawczej kryminologii, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990.
Hajduk E., Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Warszawa 2001.
Lalak D., Życie jako biografia: podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
Majchrzyk Z., Kiedy kobieta zabija, Warszawa 2009.
Olszewska E., Środowisko rodzinne młodych mężczyzn popełniających przestępstwa, Wrocław 2012.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 16:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.