Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
4
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Egzamin
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Przekazanie studentom wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym z zakresu kryminologii i kryminalistyki w stopniu niezbędnym do prowadzenia działalności pedagogicznej w obszarze resocjalizacji. Wskazanie różnic dyscyplinarnych między kryminologią i kryminalistyką z uwzględnieniem podobieństw przedmiotowych (zróżnicowane formy przestępczości). Zapoznanie z różnymi przejawami przestępczości i głównymi kierunkami oraz formami jej wykrywania i zwalczania.
Wymagania wstępne
Podstawy prawne resocjalizacji.
Zakres tematyczny
Treści wykładów:
Miejsce kryminologii i kryminalistyki w systemie nauk. Kontekst historyczny i współczesny.
Wzajemne relacje kryminalistyki i kryminologii z uwzględnieniem celu i przedmiotu badań oraz funkcji
aplikacyjnych.
Charakterystyka przestępczości i przestępców używających przemocy.
Charakterystyka przestępczości pospolitej (kryminalnej) oraz sprawcy tychże czynów.
Cechy przestępczości gospodarczej, zorganizowanej i mafijnej.
Determinanty i oblicza przestępstw seksualnych.
Przestępstwa z nienawiści.
Treści ćwiczeń:
Źródła informacji o przestępstwie i przestępcach.
Znaczenie terminu modus operandi w zwalczaniu przestępstw oraz specyfika języka używanego w
Wybrane metody popełniania przestępstw kryminalnych oraz sposoby wykrywania ich sprawców.
Znaczenie śladów kryminalistycznych i możliwości ich wykorzystania w procesie wykrywczym i dowodowym.
Znaczenie śledczych oględzin miejsca zdarzenia o charakterze kryminalnym.
Przestępstwa komunikacyjne i ich sprawcy.
Metody kształcenia
Wykłady: wykład tradycyjny
Ćwiczenia: pogadanka, prelekcja, praca w grupach, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium (50%) oraz aktywność na zajęciach (50%)
Wykład – egzamin pisemny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
Błachut J., Gaberle A., Krajewski K., Kryminologia, InfoTrade, Gdańsk 2001
Hołyst B., Kryminologia, PWN, Warszawa 1999 i nowsze wydania
Hołyst B., Kryminalistyka, PWN, Warszawa 1996 i nowsze wydania
Jaworska A., (red.) Kryminologia i kara kryminalna. Wybrane zagadnienia, wyd. Impuls, Kraków 2008
Krajewski K., Przestępczość przeciwko mieniu w Polsce w latach 1924 – 2005 w świetle danych statystyki
policyjnej, Archiwum Kryminologii, Tom XXIX-XXX, Warszawa 2009
Kossowska A., Sytuacyjne zapobieganie przestępczości, Archiwum Kryminologii, Tom XXI, Warszawa 1994
Kuć M., Kryminologia skrypty, wyd. C.H.Beck, Warszawa 2011
Lipowska-Teutsch A., Ryłko E., (red.) Przemoc motywowana uprzedzeniami. Przestępstwa z nienawiści Towarzystwo Interwencji Kryzysowej, Kraków 2007
Mocarski W., Świerczewski J., Rozboje na drogach publicznych [w:] W. Pływaczewski, J.Świerczewski (red.) Policja polska wobec przestępczości zorganizowanej, WSPol, Szczytno 1997
Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, wyd. APS PWN, Warszawa 2006
Wolska A., Model czynników ryzyka popełnienia przestępstwa agresywnego, Wyd. US, Szczecin 2002
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 09:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.