SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyczna nauka języka rosyjskiego I |
Kod przedmiotu | 09.6-WH-FRSP-PNJR1-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia rosyjska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 12 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | rosyjski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 1 - Sprawności zintegrowane - Konwersatorium | 120 | 8 | - | - | Zaliczenie |
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 1 - Pisanie praktyczne - Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 1 - Fonetyka praktyczna - Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Praktyczna nauka języka rosyjskiego 1 - Egzamin - Egzamin | 0 | 0 | - | - | Egzamin |
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE: wykształcenie wśród studentów umiejętności rozumienia znaczenia głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych studentom spraw i zdarzeń związanych z najważniejszymi aspektami życia codziennego. Wyrobienie umiejętności radzenia sobie w nieskomplikowanych sytuacjach komunikacyjnych, które potencjalnie mogą mieć miejsce na terenach, na których występuje język rosyjski. Wypracowanie umiejętności tworzenia prostych wypowiedzi ustnych lub pisemnych, dotyczących tematów znajdujących się w obszarze zainteresowań studentów: ich planów, zamierzeń, doświadczeń itp. Doskonalenie poprawnej wymowy i intonacji, charakterystycznej dla języka rosyjskiego. Kształcenie prowadzi do opanowania przez studentów poszczególnych sprawności językowych na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
FONETYKA PRAKTYCZNA: Kształtowanie u studentów poprawnej artykulacji, akcentuacji i intonacji oraz zapoznanie z systemem fonetycznym i intonacyjnym języka rosyjskiego.
PISANIE PRAKTYCZNE: Wykształcenie wśród studentów umiejętności rozumienia znaczenia głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach pisemnych, dotyczących najważniejszych aspektów życia codziennego. Wyrobienie umiejętności tworzenia krótkich form pisemnych na temat nieskomplikowanych sytuacji komunikacyjnych, które potencjalnie mogą mieć miejsce na terenach, na których występuje język rosyjski. Wypracowanie umiejętności samodzielnego tworzenia prostych wypowiedzi pisemnych, dotyczących tematów znajdujących się w obszarze zainteresowań studentów: ich planów, zamierzeń, doświadczeń itp. Głównym celem zajęć jest poprawa dokładności i zakresu słownictwa, znajomości podstawowych zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji. Kształcenie prowadzi do opanowania przez studentów poszczególnych sprawności językowych na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Zaliczenie kursu „Język rosyjski: kurs podręcznikowy”.
SPRAWNOSCI ZINTEGROWANE: Rodzina: członkowie rodziny, typy rodzin, czynności życia codziennego. Zdrowie: samopoczucie, części ciała, choroby i ich objawy oraz leczenie, zdrowy tryb życia. Świat przyrody: klimat (strefy klimatyczne), flora i fauna Rosji, pogoda (prognoza pogody, pory roku, miesiące). Najważniejsze symbole Rosji. Podróże i turystyka: wycieczki, zwiedzanie, ekwipunek turysty, baza noclegowa, wypoczynek zorganizowany i niezorganizowany, środki transportu (podróż koleją, komunikacja miejska). Moskwa: jej najważniejsze obiekty i zabytki. Wybitni rosyjscy malarze i ich dzieła.
FONETYKA PRAKTYCZNA: Artykulacja samogłosek a, o, у, и, ы w sylabach akcentowanych i nieakcentowanych. Artykulacja samogłosek jotowanych е, ё, ю, я po spółgłosce w sylabie akcentowanej i w sylabach nieakcentowanych. Artykulacja samogłosek jotowanych е, ё, ю, я na początku wyrazu po samogłoskach, po znaku ъ, ь w sylabie akcentowanej i w sylabach nieakcentowanych. Akcentuacja wybranych części mowy (rzeczowników, czasowników, przyimków i liczebników). Intonacja niepełnych zdań pytających ze spójnikiem przeciwstawnym a. Intonacja zdań wykrzyknikowych wyrażających emocje (zachwyt lub oburzenie). Intonacja wyliczania i przeciwstawienia.
PISANIE PRAKTYCZNE: Korespondencja, e-mail. Miejsce zamieszkania – adres. Mieszkanie: pomieszczenia, wyposażenie. Święta rodzinne i uroczystości. Składanie życzeń i gratulacji z różnych okazji. Zakupy w sklepie spożywczym i przemysłowym. Spędzanie czasu wolnego: kino, dyskoteka, teatr. Sankt-Petersburg: główne zabytki i obiekty miasta. Nazwy potraw i napojów. Typowe potrawy rosyjskie. Zamawianie posiłków. Kultura fizyczna i sport. Rosja: turystyka, świat zwierząt i roślin. Środowisko: zagrożenia i ochrona. Wybrane aspekty ortografii i gramatyki rosyjskiej.
SPRAWNOSCI ZINTEGROWANE: wykład konwersatoryjny, dyskusja, gry dydaktyczne, praca w grupach, pogadanka, metoda sytuacyjna, prezentacja, zabawy inscenizacyjne, odczyt, opis, ćwiczenia praktyczne.
FONETYKA PRAKTYCZNA: wykład konwersatoryjny, ćwiczenia laboratoryjne, metoda sytuacyjna.
PISANIE PRAKTYCZNE: wykład konwersatoryjny, odczyt, opis, ćwiczenia praktyczne, gry dydaktyczne, praca w grupach, metoda sytuacyjna, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie frekwencji, aktywności na zajęciach oraz kontroli bieżącej (różne rodzaje prac pisemnych i wypowiedzi ustne)
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń ze wszystkich sprawności wchodzących w skład przedmiotu „Praktyczna nauka języka rosyjskiego I”.
Ocena z egzaminu jest oceną końcową z przedmiotu.
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE:
FONETYKA PRAKTYCZNA:
PISANIE PRAKTYCZNE:
SPRAWNOŚCI ZINTEGROWANE:
FONETYKA PRAKTYCZNA:
Одинцова И. В., Звуки, ритмика, интонация, Москва 2004.
PISANIE PRAKTYCZNE:
Przedmiot prowadzony jest w języku rosyjskim z elementami języka polskiego.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Łazar (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 14:48)