SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad) |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPP(o,rp,w)-Ć-S14_pNadGenOTTU4 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Prezentacja i omówienie podstawowych narzędzi konwersacyjnych.
Kształtowanie sprawności posługiwania się podstawowymi narzędziami konwersacyjnymi. Budowanie podstawowych umiejętności nawiązywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia rozmowy psychologicznej.
Budowanie podstawowych umiejętności nawiązywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia wywiadu diagnostycznego. Rozwój zdolności pracy w grupie i udzielania informacji zwrotnych. Budowanie zdolności do dostrzegania zjawisk psychologicznych występujących podczas rozmowy u osoby, z którą rozmawiam i reagowania na te zjawiska. Budowanie zdolności do dostrzegania zjawisk psychologicznych u psychologa i reagowania na nie. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych źródeł powstawania trudności w kontakcie z drugim człowiekiem. Prezentacja podstawowych technik radzenia sobie z oporem pacjenta. Kształtowanie podstawowych umiejętności radzenia sobie z oporem pacjenta. Kształtowanie umiejętności do refleksji na temat zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych.
Brak.
Co dzieje się podczas rozmowy? Rodzaje pytań.
Czas i przestrzeń dla rozmówcy.
Informacje zwrotne w grupie, podczas rozmowy indywidualnej, wywiadu.
Rozróżnianie i utrzymywanie granic.
Parafrazy.
Dostrzeganie reakcji emocjonalnej.
Osobisty rezonans emocjonalny.
Osobisty – nieosobisty ton wypowiedzi.
Kierowanie rozmową – utrzymywanie tematu.
Klaryfikacja i milczenie.
Przejawy oporu.
Reakcja psychologa na opór.
Relacja diagnostyczna.
Wywiad.
Etyka w praktyce.
Praca indywidualna i w grupach, case-study, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Oceną końcową jest średnią ocen uwzględniająca ocenę przygotowania i prezentacji w czasie zajęć zagadnień przewidzianych w programie przedmiotu (aktywności studenta na zajęciach) i ocenę za prezentację.
Romanowska K. (2009). Opór, praca z oporem. (188 – 215). W: Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Szustrowa T. (2009). Swobodne techniki diagnostyczne. W: Wywiad i obserwacja Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ustian D. (2009). Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne. (152 – 188). W: Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (red.) Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Enright J. (1984). Poradnictwo i terapia bez oporu. W: Santorski J. (red.). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:40)