SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii edukacyjnej i wychowawczej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WPEiW-W-S14_pNadGenWVZ95 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów do problematyki psychologii wychowawczej i zapoznanie ich z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych. Zaprezentowanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania oraz wskazanie na swoistość mechanizmów wpływu wychowawczego ze względu na charakterystykę psychofizycznego i psychospołecznego rozwoju dzieci i młodzieży oraz społeczny kontekst wychowania.
Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.
Socjologiczno-kulturowy kontekst wychowania. Istota dzieciństwa. Wychowanie w szerokim i wąskim znaczeniu. Wychowanie w różnych koncepcjach i teoriach psychologicznych.
Cele wychowania i funkcje wychowawcze osób znaczących. Sposoby wpływu wychowawczego. Stopnie ingerencji wychowawczej w zachowania oraz rozwój dzieci i młodzieży. Rodzina jako tradycyjne środowisko wychowania. Funkcje rodziny. Style wychowania rodzinnego. Postawy rodzicielskie z perspektywy rodziców i z perspektywy dzieci.
Typowe problemy wychowania rodzinnego i codzienne rodzinne postępowanie wychowawcze w odniesieniu do prawidłowości rozwojowych okresu dzieciństwa i dorastania. Nieformalna rola psychologa w odniesieniu do problemów wychowania rodzinnego. Nowoczesny, transakcyjny model wychowania rodzinnego. Wstęp do systemowej psychologii rodziny. Zadania zawodowe psychologa wychowania i psychoterapeuty rodzinnego. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Zadania zawodowe psychologa a wstęp do diagnozy, poradnictwa i pomocy psychologicznej w systemie edukacji.
Wykład problemowy, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, w ramach pracy z książką, a także sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta w formie kolokwium zawierającego pytania otwarte i zamknięte i opatrzonego w progi punktowe (60%-70% ocena dostateczna, 71%-85% ocena dobra, 86%-100% ocena bardzo dobra).
Dołęga Z. - Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.
Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.
Gaś Z. (red.), Psychologia wychowawcza stosowana : wybrane zagadnienia , Lublin 1995.
Dembo M. - Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1999.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 14:54)