SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka zawodu psychologa |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-PSChM-EZP-W-S14_pNadGen7FKMS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia zdrowia seksualnego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Uwrażliwienie studentów na problemy etyczne zawodu psychologa i kształtowanie umiejętności rozwiązywania ich. Zapoznanie z wiedzę o podstawowych narzędziach, do których można odwołać się w sytuacji wątpliwości etycznych.
Brak.
Zasady rozwiązywania dylematów etycznych. Przykłady dylematów etycznych. Omówienie Karty Powinności Człowieka. Omówienie Kodeksu Etyczno-Zawodowego. Omówienie Kodeksu Etycznego Psychoterapeuty.
Wykłady konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku, praca z dokumentem źródłowym, praca z książką, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: Egzamin ustny - pytania formułowane w oparciu o materiał omawiany na wykładach.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.) Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
Brzeziński J., Toeplitz-Winiewska M. (red.)., Etyka zawodu psychologa, Warszawa, 2008, Brzeziński J. (2000). Problemy etyczne badań naukowych i diagnostycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 1: Podstawy psychologii (s. 523-537). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stepulak M. Z., Dylematy etyczno - zawodowe psychologa, Lublin, 2002,
Akty prawne:
Ustawa/rozporządzenie w przedmiocie Kodeks etyczno - zawodowy psychologa z dnia 1992 Dz.U.PTP
Ustawa/rozporządzenie w przedmiocie Kodeks etyczny psychoterapeuty z dnia 2001 Dz.U.PTP
Brzeziński J,; Toeplitz-Winiewska Z., Etyczne dylematy psychologii, Warszawa, 2004,
Jones, C., Shillito-Clarke, C., Casemore, R., Murdin, L. (2005). Co wolno, a czego nie wolno terapeucie. Zagadnienia etyczne w pytaniach i odpowiedziach. GWP.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 15:05)