SylabUZ
Course name | Przedmiot społeczno-humanistyczny: Antropologia filozoficzna i kulturalna |
Course ID | 08.0-WH-T-PSH-AntroFiK-S16 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | history |
Education profile | academic |
Level of studies | PhD studies |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
zapoznanie studentów z podstawowymi problemami antropologii filozoficznej, czyli: a) pochodzenia człowieka (koncepcja monistyczno-ewolucjonistyczna i dualistyczno-kreacjonistyczna, b) istoty człowieka (koncepcja teistyczna, naturalistyczna, Marksowska), c) sensu życia, d) szczęścia, e) cierpienia. Wielkie systemy antropologiczne: dualizm, hylemorfizm, filozofia ludzkiego dramatu, człowiek jako moment rozwoju ducha, personalizm, egzystencjalizm, marksizm.
I. OGÓLNE WIADOMOŚCI O FILOZOFII CZŁOWIEKA.
II. RÓŻNE PŁASZCZYZNY FUNCJONOWANIA ANTROPOLOGII. POWSTANIE ANTROPOLOGII FILOZOFICZNEJ.
III. HISTORIA POJAWIANIA SIĘ PROBLEMATYKI ANTROPOLOGICZNEJ.
IV. ROZWAŻANIA O NATURZE CZŁOWIEKA.
V. ROZWAŻANIA O POCHODZENIU CZŁOWIEKA.
VI. PRZEGLĄD STANOWISK FILOZOFII CZŁOWIEKA
VII. DYSKUSJE NT. MIEJSCA CZŁOWIEKA W ŚWIECIE
VIII. ZWIĄZKI ANTROPOLOGII Z AKSJOLOGIĄ
W zależności od potrzeb stosowane będą przede wszystkim trzy formy wykładu: informacyjny, konwersatoryjny i syntetyczny. Ten pierwszy zapoznawał będzie słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Ten drugi aktywizował będzie słuchaczy w toku wykładu, słuchacze zachęcani będą do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydawać się im będą niezrozumiałe. Ten trzeci podsumowywał będzie omówiony materiał i ułatwiał zapamiętywanie najważniejszych kwestii omawianych w trakcie wykładu. Główny nacisk położony będzie na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Eksploatowane będą przede wszystkim: dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
zdanie egzaminu
1. Antropologia filozoficzna, Carlos Valverde; przekł. Grzegorz Ostrowski, Poznań 1998.
2. Antropologia filozoficzna: ujęcie pragmatyczne, Gernot Böhme; przeł. Piotr Domański, Warszawa 1998.
3. Antropologia filozoficzna: zarys zagadnień dydaktycznych, Władysław Anasz, Częstochowa 1989.
4. Antropologia filozoficzna i aksjologiczne problemy współczesności, pod red. Tadeusza Szkołuta, Lublin 1997.
5. Filozofia człowieka : zarys dziejów i przegląd stanowisk, Ireneusz Bittner, Łódź 1997.
Modified by dr hab. Małgorzata Konopnicka, prof. UZ (last modification: 14-10-2016 11:01)