SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot społeczno-humanistyczny: Antropologia filozoficzna i kulturalna - course description

General information
Course name Przedmiot społeczno-humanistyczny: Antropologia filozoficzna i kulturalna
Course ID 08.0-WH-T-PSH-AntroFiK-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study history
Education profile academic
Level of studies PhD studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Lilianna Kiejzik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

zapoznanie studentów z podstawowymi problemami antropologii filozoficznej, czyli: a) pochodzenia człowieka (koncepcja monistyczno-ewolucjonistyczna i dualistyczno-kreacjonistyczna, b) istoty człowieka (koncepcja teistyczna, naturalistyczna, Marksowska), c) sensu życia, d) szczęścia, e) cierpienia.  Wielkie systemy antropologiczne: dualizm, hylemorfizm, filozofia ludzkiego dramatu, człowiek jako moment rozwoju ducha, personalizm, egzystencjalizm, marksizm.

Prerequisites

Scope

I. OGÓLNE WIADOMOŚCI O FILOZOFII CZŁOWIEKA.

II. RÓŻNE PŁASZCZYZNY FUNCJONOWANIA ANTROPOLOGII. POWSTANIE ANTROPOLOGII FILOZOFICZNEJ.

III. HISTORIA POJAWIANIA SIĘ PROBLEMATYKI ANTROPOLOGICZNEJ.

IV. ROZWAŻANIA O NATURZE CZŁOWIEKA.

V. ROZWAŻANIA O POCHODZENIU CZŁOWIEKA.

VI. PRZEGLĄD STANOWISK FILOZOFII CZŁOWIEKA

VII. DYSKUSJE NT. MIEJSCA CZŁOWIEKA W ŚWIECIE

VIII. ZWIĄZKI ANTROPOLOGII Z AKSJOLOGIĄ

 

Teaching methods

W zależności od potrzeb stosowane będą przede wszystkim trzy formy wykładu: informacyjny, konwersatoryjny i syntetyczny. Ten pierwszy zapoznawał będzie słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Ten drugi aktywizował będzie słuchaczy w toku wykładu, słuchacze zachęcani będą do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydawać się im będą niezrozumiałe. Ten trzeci podsumowywał będzie omówiony materiał i ułatwiał zapamiętywanie najważniejszych kwestii omawianych w trakcie wykładu. Główny nacisk położony będzie na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Eksploatowane będą przede wszystkim: dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym. 

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

zdanie egzaminu

Recommended reading

1.      Antropologia filozoficzna, Carlos Valverde; przekł. Grzegorz Ostrowski, Poznań 1998.

2.      Antropologia filozoficzna: ujęcie pragmatyczne, Gernot Böhme; przeł. Piotr Domański, Warszawa 1998.

3.      Antropologia filozoficzna: zarys zagadnień dydaktycznych, Władysław Anasz, Częstochowa 1989.

4.      Antropologia filozoficzna i aksjologiczne problemy współczesności, pod red. Tadeusza Szkołuta, Lublin 1997.

5.      Filozofia człowieka : zarys dziejów i przegląd stanowisk, Ireneusz Bittner, Łódź 1997.

Further reading

  1. Filozofia człowieka: zarys problematyki: antologia tekstów, Roman Darowski, Kraków 2008.  W przypadku, gdy nie podaje się innych uwag skasuj cały tekst (razem z tekstem ukrytym: „W przypadku, gdy …”.

Notes


Modified by dr hab. Małgorzata Konopnicka, prof. UZ (last modification: 14-10-2016 11:01)