SylabUZ

Generate PDF for this page

Fundamentals of Pedagogy - course description

General information
Course name Fundamentals of Pedagogy
Course ID 05.0-WH-WHSNP-PPG-W-S14_pNadGenEDJNF
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philology / English Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Kapica-Curzytek
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do zawodu nauczyciela. Analiza i synteza podstaw wiedzy pedagogicznej. Opanowanie wiedzy oraz kompetencji pedagogicznych  niezbędnych  do  prowadzenia efektywnej  pracy  dydaktyczno – wychowawczej  i  opiekuńczej w szkolnictwie publicznym i niepublicznym.

Prerequisites

Brak

Scope

Pedagogika jako  nauka o wychowaniu, struktura, podstawowe pojęcia. Metody badań pedagogicznych. Proces kształcenia, jego istota, filozoficzne i psycho - pedagogiczne podstawy. Główne kategorie  dydaktyczne. Kontrola i ocena osiągnięć szkolnych. Elementy prawa oświatowego. Współczesne dylematy nauczycieli. Niepowodzenia dydaktyczne. Rola nauczyciela jako wychowawcy klasy. Proces wychowania, istota, rodzaje, dziedziny. Cele wychowania, wartości, metody, techniki. Podstawowe środowiska wychowawcze, mass media. Trudności wychowawcze. Dynamika procesu wychowania w kontekście współczesnych przemian społecznych i cywilizacyjnych

 

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Recommended reading

Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. 2003.  tom I – VII. Warszawa: Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa.

Kawecki I. 2003. Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu. Kraków: Impuls.

Kupisiewicz Cz., 1996. Podstawy dydaktyki ogólnej. Oficyna  Warszawa: Wyd. „BGW”.

Łobocki M. 2003. Teoria wychowania w zarysie .Kraków:  Impuls.

Okoń W. 2005 i następne. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wyd. ŻAK.

Śliwerski B. (red.) 2004-2010. Pedagogika, t. 1-4. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Pedagogiczne.

 

Further reading

Gajda J., Media w edukacji. Wyd. Impuls 2002

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne 2008

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Akademickie ŻAK 2004

Ziemska M. ( red. ), Rodzina współczesna, Wyd. UW 2005

Artykuły z czasopism pedagogicznych: „Edukacja”, „Nowa Szkoła”, „Edukacja i Dialog”,  „Forum Oświatowe”

Artykuły z tygodników opinii: „Newsweek”, „Polityka”, „Tygodnik Powszechny"

Notes

Brak


Modified by dr Joanna Kapica-Curzytek (last modification: 24-08-2016 09:09)