Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy na temat pracy dydaktycznej nauczyciela oraz uwarunkowaniami przebiegu procesów poznawczych.
Wymagania wstępne
zaliczony kurs z podstaw psychologii
Zakres tematyczny
Psychologiczne podstawy nauczania:
Mimowolne uczenie się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, modelowanie).
Rodzaje problemów i strategie ich rozwiązywania.
Rodzaje pamięci. Warunki sprzyjające zapamiętywaniu.
Temperamentalne i emocjonalne uwarunkowania uczenia się.
Myślenie twórcze i sposoby jego stymulowania.
Problemy uczniów zdolnych.
Pedagogiczne podstawy nauczania:
Proces kształcenia i jego ogniwa.
Cele kształcenia.
Programy i treści kształcenia.
Zasady kształcenia.
Metody kształcenia.
Formy organizacyjne procesu kształcenia. Środki dydaktyczne. Konspekt lekcji.
Proces samokształcenia. Motywowanie uczniów do nauki. Praca domowa.
Pomiar osiągnięć szkolnych. Ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne.
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń zdolny i uczeń z trudnościami.
Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela. Warunki efektywnej pracy nauczyciela
Metody kształcenia
dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach; opracowanie i przedstawienie indywidualnie lub w grupie referatu/prezentacji multimedialnej/mapy myśli wybranego zagadnienia oraz zaliczenie pisemnego sprawdzianu; ocena końcowa przedmiotu jest średnią arytmetyczną dwóch ocen stanowiących zaliczenie materiału z pedagogicznych podstaw nauczania i z psychologicznych podstaw nauczania
Literatura podstawowa
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, „Impuls”, Kraków 2007.
Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, „Impuls”, Kraków 2011.
Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.
Gerrig R, Zimbardo Ph., Psychologia i życie, Warszawa 2008.
Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, „Graf – Punkt”, Warszawa 2000.
Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1996.
Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2006.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Denek K., Ku dobrej edukacji, „Akapit”, Toruń – Leszno 2005.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.
Kupisiewicz Cz., Rzecz o kształceniu, Wydawnictwo WSP ZNP, Warszawa 1999.
Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, „Impuls”, Kraków 2009.
Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, red. F. Bereźnicki, K. Denek, J. Świrko-Pilipczuk, Agencja Wydawnicza „Kwadra”, Szczecin 2005.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 15-09-2016 09:11)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.