SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: Angielski jako język globalny |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FAP-AJG-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot adresowany jest do studentów filologii angielskiej. Stanowi syntetyczne i przystępne interdyscyplinarne ujęcie fenomenu języka angielskiego jako języka globalnego. Głównym celem jest ukazanie obecnej unikalnej sytuacji językowej języka angielskiego, co przekłada się na specyfikę jego uczenia się i nauczania. Język angielski to istotny czynnik procesu globalizacji oraz narzędzie rozwoju nowych technologii, za sprawą których tworzą się nowe formy społeczności. Szczegółowym celem przedmiotu jest opis, wyjaśnienie i interpretacja najważniejszych procesów i mechanizmów ponowoczesnego świata, wpływających na sytuację języka angielskiego. Przedmiot umożliwia gruntowne zrozumienie tych zjawisk, dostarczając także informacji, wiedzy i wzorów działania. Są one pomocne w kształtowaniu refleksyjnej, racjonalnej, krytycznej i twórczej postawy filologa-anglisty: nauczyciela lub tłumacza. Przedmiot przygotowuje do lepszego funkcjonowania w środowisku zawodowym.
Brak
Historia języków uniwersalnych oraz języków sztucznych. Historia dominacji politycznej i ekonomicznej Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Socjolingwistyczny status języka angielskiego jako języka globalnego. Edukacyjne aspekty języka angielskiego jako globalnego. Język angielski w procesie globalizacji oraz w budowaniu świadomości globalnej (planetarnej). Nowe technologie a globalny język angielski – tworzenie się społeczności sieciowych. Przyszłość języka angielskiego jako globalnego. Globalny angielski jako racjonalne działanie komunikacyjne oraz jako język transnacjonalizacji sfery publicznej.
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie kolokwium
Crystal D., English as a Global Language, Cambridge University Press, 2010.
De Swaan A., Words of the World, Polity Press, Cambridge, 2001.
Eco U., W poszukiwaniu języka uniwersalnego, Wyd. Marabut, Oficyna Wydawnicza Wolumen, Gdańsk-Warszawa 2002
Graddol D., The Future of English? A guide to forecasting the popularity of the English language in the 21st century, The British Council, 2000.
McCrum R., Globish, Viking, Penguin Group, 2010.
Ostler N., The Last Lingua Franca, Penguin Books, 2011.
Fraser N. et al., Transnationalizing the Public Sphere, Polity Press, Cambridge, 2014.
Giddens A., Socjologia, PWN Warszawa 2008.
Gleick J., Informacja, bit, wszechświat, rewolucja, Znak, Kraków 2012.
Golka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.
Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Kapica-Curzytek J., Aspects of English as an International Language, w: Variability and Stability in Foreign and Second Language Learning Contexts, ed. by E. Piechurska-Kuciel, L. Piasecka, Cambridge Scholars, 2012.
Kapica-Curzytek, Global English: Creating new dimensions of network societies, W: Language, Thought and Education: Exploring Networks, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2015.
Martell L., The Sociology of Globalization, Polity Press, Cambridge, 2010.
Wright S., Language Policy and Language Planning, Palgrave Macmillan, 2004.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Joanna Kapica-Curzytek (ostatnia modyfikacja: 24-08-2016 09:41)