SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z dzieckiem agresywnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z dzieckiem agresywnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWPDA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi teoretycznych podstaw zaburzeń w zachowaniu, w tym zachowań agresywnych oraz nabycie przez studentów umiejętności planowania pracy indywidualnej i grupowej z uczniami agresywnymi.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia

1. Podstawy teoretyczne dotyczące zaburzeń w zachowaniu,  w tym zachowań agresywnych. 2. Elementy diagnozy indywidualnej i grupowej uczniów agresywnych i autoagresywnych – modele oddziaływań. 3. Zasady prowadzenia zajęć z uczniami agresywnymi. 4. Metody, techniki i formy pracy wykorzystywane w pracy z uczniem agresywnym z wykorzystaniem umiejętności społecznych. 5. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym – Szkolny Program Przeciwdziałani Agresji – wskazania do indywidualnej pracy z ofiarą i agresorem. 6. Analiza wybranych programów do pracy z uczniem agresywnym: Porozumiewanie bez przemocy, TZA, Spójrz Inaczej.

Metody kształcenia

Ćwiczenia

praca w grupach oraz praca indywidualna, dyskusja, symulacje, metoda projektu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

1.  Ocena umiejętności diagnostycznych studenta - indywidualnego przypadku ucznia agresywnego (30% oceny) 2. Ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć indywidualnych i grupowych do pracy z uczniem agresywnym (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich metod i form pracy, innowacyjność oraz prowadzenie zajęć w grupie (50% oceny). Ocena aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny)

Ocena z przedmiotu

Ocena końcowa jest wynikiem podanego wyżej algorytmu. 

Literatura podstawowa

  1.  Krahe B., Agresja, Gdańsk 2005.
  2. Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
  3.  Danielewska J., Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, Warszawa 1998.
  4.  Olweus D., Mobbing – fafa przemocy. Jak ją powstrzymać?, Warszawa 1998.
  5.  Ranschburg J., Lęk, gniew, agresja, Warszawa 1993. 

Literatura uzupełniająca

  1. Karasowska A.,  Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.
  2. Rumpf J., Krzyczeć, bić, niszczyć: agresja u dzieci w wieku do 13 lat, Gdańsk 2003.
  3. Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, Zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.
  4. Strzemieczny J., Zajęcia socjoterapeutyczne, Warszawa 1988.
  5. Zielińska M., Jak reagować na agresję uczniów?: skuteczne techniki radzenia sobie z problemem, Gdańsk 2012. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-09-2016 18:44)