Seminarium dyplomowe: nauki biologiczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Seminarium dyplomowe: nauki biologiczne
Kod przedmiotu
16.1-WF-SD:NB
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Wychowanie fizyczne.
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
1
Liczba punktów ECTS do zdobycia
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Seminarium
30
2
18
1,2
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z tematyką badań realizowanych w obszarach: auksologii, ekologii człowieka i antropologii ontogenetycznej. Poszerzenie wiedzy z obszaru nauk biologicznych. Umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy. Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego. Zapoznanie studentów z formami opracowania wyników badań oraz ich interpretacją, technikami pisania pracy dyplomowej. Przygotowanie projektu badawczego do pracy magisterskiej.
Wymagania wstępne
Posiadanie wiedzy z zakresu studiowanego kierunku (w tym z antropologii, ekologii człowieka, biologii, antropomotoryki, fizjologii, biochemii, promocji zdrowia). Wiedza i umiejętności z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych oraz analiz statystycznych.
Zakres tematyczny
Ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Technika pisania pracy magisterskiej (język, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Metody statystycznego i graficznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy magisterskiej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie koncepcji projektu.
Metody kształcenia
Dyskusja, pokaz, prezentacja studentów, praca z materiałem źródłowym, metoda projektu, praca indywidualna ze studentem, metoda analityczna, metoda syntetyczna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia seminarium w semestrze I jest wybór tematu pracy, znajomość literatury w wybranym przez studenta obszarze tematycznym.
Warunkiem zaliczenia seminarium w semestrze II jest przedstawienia planu i harmonogramu realizacji projektu oraz znajomość literatury w wybranym przez studenta obszarze tematycznym.
Literatura podstawowa
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Komitet Etyki w Nauce PAN, Warszawa 2001.
Drozdowski Z.: Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej. AWF, Poznań 1987.
Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2003.
Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014.
Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.
Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
Malinowski A., Strzałko J.(red.): Antropologia. PWN, Warszawa-Poznań 1989.
Osiński W.: Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
Osiński W. (2013) ,Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.
Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995.
Sirojć Z.: Przygotowanie pracy dyplomowej, poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2009.
Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
Wolański N.: Ekologia człowieka. Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. PWN, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca
Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013), Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
Kozieł S., Nowak-Szczepańska N., Gomuła A.: Antropologiczne badania dzieci i młodziezy w Polsce w latach 1966 - 2012. Zmiany sekularne i zróznicowanie społeczne. PAN, Zakład Antropologii, Wrocław 2014.
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów. PWN, Warszawa 2008.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 11:07)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.