Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z działem medycyny dotyczącym fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów starszego wieku. Zwrócenie uwagi na możliwości profilaktyki i zapobiegania niepełnosprawności, powodującym wyizolowanie społeczne.
Prerequisites
Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w toku realizacji studiów na I stopniu zwłaszcza w zakresie anatomii, fizjologii i biochemii.
Scope
Wykłady:
Definicja, przedmiot i zakres geriatrii. Procesy starzenia się ludności- przyczyny, etapy i konsekwencje. Charakterystyka populacji osób starszych w Polsce.
Biologiczne i społeczne aspekty starzenia się człowieka.
Fizjologiczne i patologiczne starzenie się człowieka.
Kompleksowa ocena i opieka geriatryczna. Typy niepełnosprawności w podeszłym wieku.
Fizjologiczne zmiany w organizmie osoby starszej predysponujące do rozwoju schorzeń.
Wielkie zespoły geriatryczne (otępienie, majaczenie, depresja, omdlenia, niesprawność ruchowa, upadki, odleżyny, nietrzymanie moczu i stolca).
Najczęstsze schorzenia w geriatrii, wielochorobowość i wielolekowość w podeszłym wieku.
Zespół metaboliczny- genetyka, rozpoznanie i epidemiologia
Aktywność fizyczna i styl życia jako forma niefarmakologicznego postępowania w zespole metabolicznym.
Laboratoria:
Choroby układu sercowo-naczyniowego (nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, OZW).
Choroby układu oddechowego ( przewlekła obturacyjna choroba płuc, choroby zapalne dróg oddechowych, gruźlica).
Choroby układu pokarmowego.
Choroby metaboliczne w tym cukrzyca wieku starczego.
Choroby otępienne (otępienie typu Alzheimerowskiego, otępienie naczyniopochodne, delirium).
Choroby układu ruchu- osteoporoza, choroby zwyrodnieniowe.
Choroby układu moczowo - płciowego.
Choroby nowotworowe.
Choroby endokrynologiczne.
Teaching methods
Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja problemu i omawianie sytuacji klinicznych związanych z chorobami osób starszych. Przygotowanie tematu w formie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Podstawą zaliczenia przedmiotu są dwa kolokwia w semestrze w formie testu. Jedno pytanie otwarte związane z rozwiązaniem sytuacji, w której należy podjąć decyzję o dalszym postępowaniu w punktacji 0-10 punktów oraz 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru w punktacji 0-1. Student otrzymuje zaliczenie po uzyskaniu 70 % prawidłowych odpowiedzi, ocena dobra 85% prawidłowych odpowiedzi, natomiast uzyskanie 95% prawidłowych odpowiedzi odpowiada ocenie bardzo dobrej. Ocena końcowa jest w 80% średnią arytmetyczną z obu testów z uwzględnieniem aktywnego uczestnictwa w zajęciach na podstawie przygotowania prezentacji - 20% oceny końcowej.
Recommended reading
Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
Karasek M (red.): Aspekty medyczne starzenia się człowieka. Łódzkie Towarzystwo naukowe, Łódź 2008.
Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańsk 2007.
Manthorpe J., Iliffe S. Depresja wieku podeszłego. PZWL Warszawa 2010.
Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i
Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013.
Abrams W. B., Berkow R: Podręcznik geriatrii. Partner i Urban, Wrocław, 1999.
Jabłoński L. (red). Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Czelej Lublin 2000