SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-WFP-Ped-W_pNadGenKQL9D |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Wychowanie fizyczne. |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Podstawowa znajomość: umiejętności komunikacyjne oraz zaznajomienie się z literaturą zakres tematyczny przedmiotu.
Treści wykładów:
Pedagogika jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Działy współczesnej pedagogiki. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk. Relacje między pedagogiką a pielęgniarstwem. Wybrane kierunki pedagogiczne.
Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Struktura pojęć pedagogicznych: definiowanie pojęć pedagogicznych: Pojęcia: wychowanie, nauczanie, socjalizacja, kształcenie, edukacja, samowychowanie, samokształcenia – różnice treściowe w ujmowaniu pojęć i ich wzajemne związki.
Wychowanie. Zjawiska przemian w wychowaniu. Cechy wychowania. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych. Wychowanie jako proces interakcyjny. Zachowania partnerów interakcji.
Rola wartości w wychowaniu. Różne koncepcje wartości. Klasyfikacje wartości. Związek wychowania z wartościami. Potrzeba wychowania do wartości, preferowane wartości.
Edukacja w perspektywie wertykalnej: kryterium wertykalne; pojęcie edukacji w perspektywie wertykalnej; przegląd wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu całego życia /jednoczynnikowa, dwuczynnikowa, konwergencji, trójczynnikowa; dialektyczna, warstwicowa/;
Edukacja w perspektywie horyzontalnej: kryterium horyzontalne, pojęcie edukacji w perspektywie horyzontalnej; formy i instytucje wychowania oraz społeczne uwarunkowania edukacji w perspektywie horyzontalnej;
Treści ćwiczeń:
Całościowe ujęcie edukacji - dziesięciościan edukacji: procesy składowe współczesnej edukacji.
Środowiska wychowawcze. Pojecie środowiska wychowawczego. Kategorie środowisk wychowawczych (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła).
Rodzina. Cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie. Patologia życia rodzinnego.
Grupa rówieśnicza. Charakterystyka grupy rówieśniczej, kategorie grup rówieśniczych, dynamika grupowa.
Cele wychowania: definicje, kontrowersje, wnioski o formułowaniu i stanowieniu celów wychowania.
Wybrane kierunki pedagogiczne.
Metody wychowania. Pojęcie i klasyfikacje metod wychowania. Metody: nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe.
Formy wychowania. Pojecie, rodzaje, dobór form, operowanie formami wychowania.
Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
Warunki skutecznego wychowania: podmiotowość w wychowaniu, style kierowania, poznawanie uczniów, praca nad sobą nauczyciela.
Osobowość nauczyciela-wychowawcy: cechy sprzyjające pełnieniu roli nauczyciel, sposoby komunikowania się z uczniami, współpraca nauczycieli i rodziców.
Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Cel, istota, koncepcje integracji społecznej. Formy, uwarunkowania i bariery integracji społecznej. Wychowanie i kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi.
Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi (patrz poniżej) oraz testy umiejętności praktycznych.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść materiału z ćwiczeń oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 16:00)