Zapoznanie studenta z historią i miejscem pływania w ogólnym systemie działalności sportowej oraz podstawowymi terminami i pojęciami. Usystematyzowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów pływania. Nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie przygotowania i przeprowadzenia zawodów pływackich. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania st. grzbietowym i st. klasycznym oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie.
Wymagania wstępne
Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania jednym stylem sportowym.
Zakres tematyczny
Wykład
Historia i przepisy pływania (st. grzbietowy, st. klasyczny).
Zagadnienia dotyczące wpływu środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu człowieka (pływalność, pływanie statyczne i dynamiczne).
Zasady przeprowadzania zawodów pływackich.
Zasady bezpieczeństwa oraz kompetencje nauczyciela podczas zajęć w wodzie.
Laboratorium
Sportowa technika pływania (st. grzbietowy, st. klasyczny).
Ratownictwo wodne (użytkowe sposoby pływania, elementarne sposoby reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w wodzie).
Hospitacje zajęć ruchowych w wodzie.
Organizacja zawodów pływackich.
Metody kształcenia
Wykład informacyjny, obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami - uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. grzbietowym i st. klasycznym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na określonych dystansach – 80%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego – 10%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratorium (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008.
Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003.
Dybińska E.: Uczenie się i nauczanie pływania Zagadnienia wybrane. Kraków 2011.
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy, techniki, nauczanie. Katowice 2009.
Laughlin T.: Pływanie dla każdego. Zielonka 2007.
Ostrowski A.: Zabawy i rekreacja w wodzie. Warszawa 2003.
Prawie wszystko o ratownictwie wodnym. ZG WOPR praca zbiorowa. Warszawa 1993.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.