SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka ręczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka ręczna
Kod przedmiotu 16.1-WF-PRęcz
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Wychowanie fizyczne.
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Władysław Leśniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce ręcznej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).

 

Wymagania wstępne

Zaliczony I semestr specjalizacji instruktorskiej z piłki ręcznej.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Charakterystyka gry w piłkę ręczną.

  • Mini piłka ręczna. Piłka ręczna dzieci dzieci i młodzieży.

  1. Organizacja nauczania gry w piłkę ręczną.

  • Ćwiczenia globalne, syntetyczne, analityczne.

  • Gra właściwa, gra szkolna, uproszczona, małe gry, fragmenty gry – jako formy nauczania i doskonalenia techniki i taktyki.

  1. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.

  • Klasyfikacja obciążeń treningowych.

  • Struktura obciążeń treningowych w szkoleniu dzieci i młodzieży.

  • Próby diagnozujące poziom sprawności fizycznej w szkoleniu dzieci i młodzieży.

  1. Taktyka gry w piłkę ręczną.

  • System zdobywania punktów po zagrywce własnej i zagrywce przeciwnika – podstawowe elementy taktyki zespołów młodzieżowych.

  • Taktyka zespołowa gry.

  • Taktyka indywidualna, zasady i środki treningowe na poziomie: mini piłki ręcznej, młodzika, kadeta, juniora.

Laboratorium:

  1. Organizacja gry w piłkę ręczną.

  • Mini piłka ręczna.

  • Gra właściwa, gra szkolna, uproszczona, małe gry, fragmenty gry – jako formy nauczania i doskonalenia techniki i taktyki.

  1. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.

  • Kształtowanie skoczności, siły, szybkości, wytrzymałości w treningu dzieci i młodzieży.

  • Trening funkcjonalny - przykłady rozwiązań.

  • Ćwiczenia profilaktyczne zapobiegające urazom podczas treningu.

  1. Taktyka gry w piłkę ręczną.

  • Taktyka zespołowa gry w ataku i obronie.

  • Taktyka indywidualna.

 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, sędziowanie meczu w piłkę ręczną. Ocenie podlegają:

  • test sprawności specjalnej – 30%,

  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 20%,

  • sędziowanie meczu – 20%,

  • wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 30%.

  • Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i konwersatoriów (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konserwatorium.

     

     

Literatura podstawowa

  1. Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978

  2. Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. Poznań 1997

  3. Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987

  4. Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994

  5. Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005

  6. Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

  1. Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. Gdańsk 2013

  2. Dencikowska A.: Piłka ręczna. Rzeszów 2012

  3. Diczuk J. Piłka Ręczna. Bliżej z przepisami. Katowice 2007

  4. Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011

  5. Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 14-09-2016 21:30)