SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny
Kod przedmiotu 14.4-WP-SP-ES-PMMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja seksualna. Wychowanie do życia w rodzinie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 6
(w tym jako e-learning)
0,4
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 8
(w tym jako e-learning)
0,53
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem jest zapoznanie słuchaczy z psychologicznymi uwarunkowaniami dojrzałości człowieka do realizacji ról związanych z małżeństwem i rodzicielstwem oraz ze zjawiskami i procesami ważnymi w funkcjonowaniu rodziny i związku, także krytycznymi i ich psychologicznymi uwarunkowaniami i konsekwencjami.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Dynamiczne i systemowe ujęcie rodziny.

Struktura i funkcje rodziny - aspekty psychologiczne.

Rodzina w biegu życia; cykle życia w rodzinie a rozwój kryzysów w małżeństwie

Konflikty w rodzinie (mediacje, negocjacje)

Budowanie właściwych relacji interpersonalnych w rodzinie

Specyficzne problemy rodziców i dzieci w rodzinach zrekonstruowanych.

Problemy psychologiczne samotnego rodzicielstwa.

Psychologiczne problemy adopcji.

Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju.

Psychologia miłości. Rodzaje związków miłosnych.
Teorie i strategie doboru partnerów

 Fazy rozwoju związków

Uwarunkowania jakości związku małżeńskiego i partnerskiego

Problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa (konflikty, kryzysy, rola choroby i niepełnosprawności)

Rozwód jako sytuacja kryzysowa w życiu rodziny.

Pomoc psychologiczna dla rodziny; diagnoza i terapia małżeńska

Metody kształcenia

Wykład, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka heurystyczna, analiza przypadków, metoda grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady i ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem. Studenci oprócz aktywności na zajęciach muszą wykazać się opanowaniem zagadnień programowych.

Literatura podstawowa

Bieńko M. (2001), Przyjaźń małżeńska. Studium doświadczeń życiowych warszawskich inteligentów, Wyd. „Żak”, Warszawa

Block J.D., (2006), Intymność w związku, GWP, Gdańsk

Braun-Gałkowska M. (2008), Psychologia domowa, TN KUL, Lublin

Izdebska J. (2000), Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Białystok  

Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2002), Małżeństwo, męskość, kobiecość, miłość, konflikt, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.

Plopa M., (2005), Psychologia rodziny. Teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rostowski J. (1987), Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa . PWN.

Satir V. (2000), Rodzina, tu powstaje człowiek. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wojciszke B. (2000), Psychologia miłości. Intymność, namiętność, zaangażowanie. Gdańsk: GWP

Literatura uzupełniająca

Braun – Galkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin:KUL

Braun – Gałkowska M (1985) Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa: PAX

Dyczewski L. (1981), Rodzina i kierunki jej przemian. Warszawa: Ośrodek Dokumentacji            Studiów Społecznych.

Farnicka M. (2011). Przemiana realizacji zadań rozwojowych. Ewolucja czy rewolucja? Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.

Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K.,(2011), Zbyt młodzi rodzice. Wyd. Trio, Warszawa

Janicka I. (2010). Jakość małżeństw poprzedzonych kohabitacją. W: T. Rostowska, A. Peplińska [red.] Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego,s.94 – 109, Warszawa: Difin

Kościelska M. Odpowiedzialni rodzice. Z doswiadczeń psychologa. Kraków. Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Ryś M. (1993), Poziom zaspokojenia potrzeb w dzieciństwie a zaspokojenie potrzeb w małżeństwie. Problemy Rodziny, 1, 20-24.

Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Ziemska M. (1975), Rodzina a osobowość, Warszawa: Wyd. Wiedza Powszechna.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-12-2016 23:30)