SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo młodzieżowe i rodzinne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo młodzieżowe i rodzinne
Kod przedmiotu 05.9-WP-SP-ES-PMiR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja seksualna. Wychowanie do życia w rodzinie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 9
(w tym jako e-learning)
0,6
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teorii i praktyki poradnictwa rodzinnego i młodzieżowego.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

Poradnictwo w kontekście innych form wspierania rodziny i rozwiązywania problemów młodzieży

Cele, podmiot i przedmiot poradnictwa rodzinnego

Formy i metody poradnictwa rodzinnego i młodzieżowego

Proces doradzania i jego fazy

Strategie poradnicze w zakresie typowych problemów w funkcjonowaniu rodziny oraz problemów i trudności związanych z funkcjonowaniem w związkach, konfliktów małżeńskich i rodzinnych, trudności wychowawczych, doświadczaniem przemocy (w tym przemocy seksualnej), uzależnienia i współuzależnienia, rozwojem psychoseksualnym

Etyka zawodu doradcy rodzinnego i młodzieżowego

Metody kształcenia

Warsztaty metodyczne – metoda grupowa, metoda projektów, analiza przypadków, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu uzyskania zaliczenia należy uczęszczać na zajęcia oraz opanować treść programowe i zapoznać się z zalecaną literaturą.

Literatura podstawowa

Forma P., O Rodzinnych Ośrodkach Diagnostyczno-Konsultacyjnych, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2006, nr 4
Badora S., Czeredecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydaw. "Impuls", Kraków 200

Kargulowa A,. O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa2006

Kargulowa A., Poradnictwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa: wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2009

Kowalczyk D., Poradnie rodzinne, w: Formy opieki, wychowania i wsparcia
w zreformowanym systemie pomocy społecznej / red. J. Brągiel, S. Badora, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005

Kozakiewicz M., red., Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1985

Osiński R., Poradnictwo wobec zagrożeń i patologii,  Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - R. 47, nr 7 (2007)

Potempska E., Modelowy system poradnictwa rodzinnego w środowisku lokalnym,  Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1999, nr 8

Literatura uzupełniająca

Bakiera L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana, [w:] A. Michalska (red.) Roczniki Socjologii Rodziny, s. 1001- 115, tom XVII, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Bowen M. (1978). Family Therapy in Clinical Practice, New York: Jason Aronson.

The Bowen Centre – http.//thebowencenter.org/pages/publications.html pobrano 20.07.2013

Farnicka M. (2013). Między wyborem a przymusem. Radzenie sobie rodzin w wybranych sytuacjach życiowych, Warszawa: Difin.

Gałkowska A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1,s.38-42.

Harris T.A., W zgodzie z sobą i z tobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: PAX

Harwas - Napierała B. (1995), Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki [W:] Trempała J. (red.) Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, (s. 303-316). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Harwas - Napierała B. (1996), Przygotowanie młodzieży do dorosłości – niektóre uwarunkowania rodzinne. Człowiek i Społeczeństwo, XIV, 17-29.

Harwas - Napierała B. (2001), Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny.[W:] Liberska H., Matuszewska M. (red.), Małżeństwo: męskość – kobiecość, miłość, konflikt (s.75 - 96.) Poznań: Humanoria.

Hellinger B. (2006). Porządki miłości czyli Być sobą i żyć swoim życiem , Warszawa: Santorski

Hellinger B. (2006). Sumienie miał czyste... : wykłady i opowieści , Warszawa: Santorski

Ryś, M. (2002). Rodzinne uwarunkowania uzależnień. W: W. Bołoz, M. Ryś (red.), Między życiem a śmiercią. Uzależnienia, eutanazje, sytuacje graniczne. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 41-65.

Ryś, M. (2003). Psychologiczne źródła dysfunkcji w małżeństwie i rodzinie. W: W. Majkowski (red.), Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia. Warszawa: Wyd. UKSW, 85-104

Tryjarska B., (1995). Skrypty życiowe a konflikty jawne i ukryte w małżeństwie, Warszawa: UW.

Wrzesień W., Żurek A., Przybył J. (2005). Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń . Poznań: UAM

Ziemska M., (2009), Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-12-2016 18:29)