SylabUZ
Course name | Komunikacja alternatywna i wspomagająca |
Course ID | 05.6-WP-LOG-KAW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Speech therapy |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie słuchaczy z rodzajami komunikacji alternatywnej i wspomagającej, kształcenie umiejętności odpowiedniego do potrzeb zastosowania pozawerbalnych metod komunikacyjnych.
Pedagogika specjalna. Zaburzenia komunikacji językowej.
Wykład
Wyjaśnienie pojęć: komunikacja wspomagająca, komunikacja alternatywna. Dobór metody dla użytkownika. Przykładowe systemy – systemy znaków manualnych, systemy znaków graficznych, systemy znaków przestrzenno-dotykowych. Komunikacja wspomagana i niewspomagana. Komunikacja zależna i niezależna.
Ćwiczenia
Blissymbolics – system alternatywnej komunikacji Blissa. System Piktogram. Rebusy piktograficzne. System rysunkowy – Pictogram Communication Symbols (PCS) Mayer Johnson. System obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny). Mima i Pantomima. System symboli jednoznacznych (użycie przedmiotów). PIC – Symbole (Pictogram Ideogram Communication). SIG – Symbole (zdjęcia i rysunki). Język migowy (dla osób z uszkodzeniami narządu słuchu). Alfabet palcowy – daktylografia (jw.). Gestykulacyjny alfabet Morse'a. System gestów MAKATON. System gestów COGHAMO. Alfabet punktowy do dłoni (dla osób głuchoniewidomych). Skrócony alfabet manualny (gesty lewej ręki połączone z alfabetem palcowym prawej ręki). System fonogestów (Cued Speech – język uzupełniony Cornetta). Karta mowy ręki Goldsteina i Camerona. System kalendarzowy (pudełkowy, przegródkowy). Metoda SPEEC (tablica komunikacyjna do kodowania wiadomości poprzez wskazywanie uporządkowanych fonemów). Alfabet literowy, sylabowy, literowo-sylabowy (tablica komunikacyjna). System ruchomych symboli (Manipulable Symbols). Metoda rysunkowa (przekazywanie informacji za pomocą własnych rysunków). System Braille'a (dla osób niewidomych). Metody kombinowane – połączenie wybranych metod w jeden spójny system porozumiewania się.
Wykład – opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, prezentacja.
Ćwiczenia – opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, dyskusja, dyskusja punktowa, klasyczna metoda problemowa, prezentacja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia – na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektów (25%) oraz studium przypadku (25%).
Wykład – na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 01-01-2017 19:57)