SylabUZ

Generate PDF for this page

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - course description

General information
Course name Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Course ID 05.6-WP-LOG-KAW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Speech therapy
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
  • dr Małgorzata Kozłowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z rodzajami komunikacji alternatywnej i wspomagającej, kształcenie umiejętności odpowiedniego do potrzeb zastosowania pozawerbalnych metod komunikacyjnych.

Prerequisites

Pedagogika specjalna. Zaburzenia komunikacji językowej.

Scope

Wykład

Wyjaśnienie pojęć: komunikacja wspomagająca, komunikacja alternatywna. Dobór metody dla użytkownika. Przykładowe systemy – systemy znaków manualnych, systemy znaków graficznych, systemy znaków przestrzenno-dotykowych. Komunikacja wspomagana i niewspomagana. Komunikacja zależna i niezależna.

Ćwiczenia

Blissymbolics – system alternatywnej komunikacji Blissa. System Piktogram. Rebusy piktograficzne. System rysunkowy – Pictogram Communication Symbols (PCS) Mayer Johnson. System obrazkowy ALADIN (komputerowy słownik komunikacyjny). Mima i Pantomima. System symboli jednoznacznych (użycie przedmiotów). PIC – Symbole (Pictogram Ideogram Communication). SIG – Symbole (zdjęcia i rysunki). Język migowy (dla osób z uszkodzeniami narządu słuchu). Alfabet palcowy – daktylografia (jw.). Gestykulacyjny alfabet Morse'a. System gestów MAKATON. System gestów COGHAMO. Alfabet punktowy do dłoni (dla osób głuchoniewidomych). Skrócony alfabet manualny (gesty lewej ręki połączone z alfabetem palcowym prawej ręki). System fonogestów (Cued Speech – język uzupełniony Cornetta). Karta mowy ręki Goldsteina i Camerona. System kalendarzowy (pudełkowy, przegródkowy). Metoda SPEEC (tablica komunikacyjna do kodowania wiadomości poprzez wskazywanie uporządkowanych fonemów). Alfabet literowy, sylabowy, literowo-sylabowy (tablica komunikacyjna). System ruchomych symboli (Manipulable Symbols). Metoda rysunkowa (przekazywanie informacji za pomocą własnych rysunków). System Braille'a (dla osób niewidomych). Metody kombinowane – połączenie wybranych metod w jeden spójny system porozumiewania się.

Teaching methods

Wykład – opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, prezentacja.

Ćwiczenia – opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, opis uzasadniający, dyskusja, dyskusja punktowa, klasyczna metoda problemowa, prezentacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektów (25%) oraz studium przypadku (25%).

Wykład – na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Błeszyński J.J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Kraków 2006.
  2. Von Tetzchner S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się: nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzie i dorosłych z zaburzeniami rozwojowymi, Warszawa 2002.

Further reading

  1. Grycman M., Smyczek A., Wiem czego chcę! Doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC), Kraków 2004.
  2. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów, Warszawa 1999.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 01-01-2017 19:57)