SylabUZ

Generate PDF for this page

Zaburzenia czytania i pisania - course description

General information
Course name Zaburzenia czytania i pisania
Course ID 05.6-WP-LOG-ZCP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Speech therapy
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z zaburzeniami czytania i pisania towarzyszącymi zaburzeniom mowy i języka, wybranymi elementami metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz możliwościami współpracy logopedy z nauczycielem specjalistą terapii pedagogicznej.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykład

Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu terapii pedagogicznej. Przyczyny trudności w uczeniu się. Teorie specyficznych trudności w uczeniu się.

Ćwiczenia

Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dziećmi i osobami dorosłymi w oparciu o wybrane metody. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i współpracy specjalistów. Prezentacje studium przypadków. Projekt diagnostyczno-terapeutyczny – samodzielna praca słuchaczy.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda projektu, prezentacja, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).

Wykład – na ocenę z wykładu składa się wynik kolokwium.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  2. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
  3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
  4. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
  5. Logopedia: pytania i odpowiedzi, T. 2, Opole 2003.
  6. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

Further reading

  1. Bogdanowicz M., Trudności w pisaniu u dzieci, Gdańsk 1983.
  2. Nartowska H., Opóźnienia i dysharmonie rozwoju psychomotorycznego dziecka, Warszawa 1980.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 01-01-2017 21:00)