SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza i terapia logopedyczna I - dyslalia, palatolalia, dysfagia - course description

General information
Course name Diagnoza i terapia logopedyczna I - dyslalia, palatolalia, dysfagia
Course ID 05.6-WP-LOG-DTL1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Speech therapy
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
  • dr Mirosława Rządzka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Exam
Class - - 40
(including as e-learning)
2,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Teoretyczne przygotowanie słuchaczy do samodzielnego prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej. Przyswojenie niezbędnej wiedzy teoretycznej i trening umiejętności praktycznej realizacji diagnozy logopedycznej i terapii zaburzeń artykulacyjnych i połykania. Ćwiczenie umiejętności dostosowania metod terapeutycznych w zakresie dyslalii i palatolalii oraz dysfagii do indywidualnych potrzeb pacjenta w zależności od przyczyn i wieku.

Prerequisites

Anatomia i fizjologia narządów mowy. Etapy prawidłowego rozwoju mowy. Typologia zaburzeń komunikacji językowej. Wprowadzenie do metodyki diagnozy i terapii logopedycznej.

Scope

Wykład

Definicje dyslalii i palatolalii. Dyslalia a dysglosja. Klasyfikacje dyslalii ze względu na różne kryteria (sposób artykulacji, liczba cech dystynktywnych, liczba głosek, liczba stref artykulacyjnych, nazwa głoski, długość ciągu fonicznego, konsekwencja występowania, stopień utrwalenia, przyczyna). Rodzaje sygmatyzmu, rotacyzmu, kappacyzmu, gammacyzmu itp., istota mowy bezdźwięcznej. Przyczyny zaburzeń artykulacji. Mowa osób z wadą rozszczepową twarzoczaszki.

Ćwiczenia

Metodyka diagnozy dyslalii; diagnozowanie zaburzenia artykulacyjnego – standard badania logopedycznego; prezentacja testów diagnostycznych. Metodyka terapii: zasady planowania pracy terapeutycznej; etapy pracy logopedycznej; metody pracy (ogólne i szczegółowe); fazy uczenia artykulacji głosek; metody wywoływania poszczególnych głosek; ćwiczenia fonacyjne, oddechowe, motoryczne i artykulacyjne; usprawnianie słuchu fonemowego i fonetycznego; usuwanie dysfunkcji oddychania i połykania (dysfunkcje połykania o typie infantylnym, zespolenia językowo-wargowego wewnętrznego i zewnętrznego); profilaktyka zaburzeń artykulacyjnych.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).

Wykład – egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

  1. Czaplewska E., Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji, [w:] Diagnoza logopedyczna: podręcznik akademicki, Sopot 2012.
  2. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 2003.
  3. Mackiewicz B., Wskazówki do nauki prawidłowego połykania w wadach zgryzu i wymowy u dzieci, [w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
  4. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 2004.
  5. Skorek E.M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001.
  6. Skorek E.M., Reranie: profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków 2002.
  7. Skorek E.M., Samogłoski; profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków 2000.
  8. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.

Further reading

  1. Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
  2. Stecko E., Zaburzenia mowy – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 1994.
  3. Wójtowicz J., Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1981.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 01-01-2017 21:59)