SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy historii i kultury krajów niemieckojęzycznych |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-WNJO-EHKKN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Wczesne nauczanie języka obcego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat języka, najnowszej historii oraz kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W literaturze przedmiotu kraje te występują często pod wspólnym „DACH-em”. DACH jest powszechnie używanym akronimem, oznaczającym trzy główne państwa niemieckojęzyczne: D: Deutschland, A: Österreich (łac. Austria) oraz CH: Schweiz (łac. Confoederatio Helvetica). Głównym ogniwem tworzącym wspólnotę jest niewątpliwie język niemiecki (tzw. DACH-Sprache), który w dużym stopniu determinuje współpracę tych państw w różnych obszarach. Na tym tle ukazana zostanie społeczna, geograficzna i kulturowa różnorodność krajów niemieckojęzycznych.
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2
Zajęcia w ogólnym zamierzeniu ukierunkowane są na poznanie podstawowych elementów kultury niemieckiego obszaru językowego, rozwijanie refleksji nad kulturą własną i obcą oraz na istotę wzajemnego oddziaływania kultur w zjednoczonej Europie. W szczególności tematyka zajęć będzie obejmowała następujące elementy: 1) Status i prestiż języka niemieckiego w ujęciu globalnym i lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem jego znaczenia w polsko-saksońskim regionie przygranicznym. 2) Podstawowe informacje z zakresu geografii i historii DACH. 3) Zwyczaje i tradycje w kontekście głównej dewizy Unii Europejskiej Jedność w różnorodności (niem. Einheit in Vielfalt, łac. In varietate concordia). 4) DACH w świetle faktów i liczb: gospodarka, oświata, społeczeństwo i kultura.
Zajęcia prowadzone będą w formie syntetycznego, informacyjnego wykładu przy oczekiwanej permanentnej interakcji ze słuchaczami
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach (30% składowej zaliczenia), pracy pisemnej (35% składowej zaliczenia), sprawdzianu (35% składowej zaliczenia).
Ocena końcowa: to ocena pozytywna, która obejmuje treści wykładów.
Buraczyński, Radosław / Zuchewicz, Tadeusz (2014): Język jako klucz do współpracy. Status i prestiż języka sąsiada w polsko-saksońskim regionie przygranicznym. SandMedia, Zielona Góra.
Deutschland entdecken (1995): Ein Landeskundeprogramm in 4 Kapiteln für polnische Schüler. [Program krajoznawczy w 4 rozdziałach dla polskich uczniów]. Inter Nationes, Bonn.
Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski Hubert (2007): Dzieje kultury niemieckiej. PWN, Warszawa.
Niemcy w świetle faktów i liczb (2013). Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych Niemiec. Berlin.
Offizielles Landeskundeportal der Schweiz (swissworld.org.).
http://www.swissworld.org/de/
Österreich: Zahlen, Daten, Fakten (2013). Statistik Austria. Wien.
http://www.statistik.at/web_de/static/oesterreich._zahlen._daten._fakten_029266.pdf
Zielińska, Anna (2013): Mowa pogranicza. Studium o językach i tożsamości w regionie lubuskim. Instytut Slawistyki PWN, Warszawa.
Zuchewicz, Tadeusz (2015): Język niemiecki „na służbie“ w polsko-niemieckim regionie przygranicznym. Peter Lang, Frankfurt am Main - Berlin (w druku).
Zuchewicz, Tadeusz / Zuchewicz, Joanna (2015): Sprache als Schlüssel zur Zusammenarbeit. Zur Lernbereitschaft der deutschen Sprache von Polen im sächsisch-polnischen Grenzgebiet. Peter Lang. Frankfurt/Main - Berlin (w druku). [Wersja dostępna również w języku polskim: Język jako klucz do współpracy. Czynniki decydujące o chęci podjęcia przez Polaków nauki języka niemieckiego w polsko-saksońskim regionie
przygranicznym.]
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew / Zuchewicz, Joanna (2009): Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten. B2. SandMedia, Zielona Góra – Göttingen. [Dialog interkulturowy z udziałem podręczników regionalnych opracowany w ramach projektu IDIAL].
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-12-2016 20:19)