SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka pedagogiczna z wczesnego nauczania języka obcego - w przedszkolu (30 godz.) i w kl. I-III (30 godz.) |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-WNJO-PRP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Wczesne nauczanie języka obcego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | - | - | 60 (w tym jako e-learning) |
4 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zbieranie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela j. angielskiego/niemieckiego. Jednocześnie stosowanie nabytej wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania j. angielskiego/niemieckiego i konfrontowanie jej z rzeczywistością pedagogiczną w przedszkolu (30 godz.) oraz w klasach I – III szkoły podstawowej (30 godz.).
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2; Student posiada: Formularz zgłoszeniowy praktyki w przedszkolu lub szkole podstawowej. Dokument porozumienia dotyczący praktyki, podpisany między Uniwersytetem Zielonogórskim a przedszkolem lub szkołą podstawową, w której słuchacz ma realizować praktykę. Dzienniczek praktyk z przedszkola lub szkoły podstawowej. Arkusz oceny realizacji praktyki słuchacza w przedszkolu lub szkole podstawowej. Kartę samooceny słuchacza z praktyki w przedszkolu lub szkole podstawowej. Wypełnione arkusze obserwacyjne z zajęć hospitowanych przez studenta w przedszkolu lub szkole podstawowej. Scenariusze (konspekty) zajęć poprowadzonych przez studenta w przedszkolu lub szkole podstawowej (5 przykładowych).
- prowadzenie lekcji języka angielskiego/niemieckiego oraz organizowanie zabaw i gier językowych;
- udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu wycieczek, seansów filmowych, przedstawień teatralnych, uroczystości przedszkolnych i szkolnych związanych z kulturą krajów anglojęzycznych/niemieckojęzycznych;
- utrzymanie dyscypliny w grupie, klasie;
- przygotowanie pomocy dydaktycznych potrzebnych do prowadzenia zajęć językowych;
- udzielanie pomocy dzieciom /praca indywidualna;
- rozwiązywanie niektórych trudności wychowawczych oraz nawiązywaniu kontaktów z rodzicami dzieci przedszkolnych i szkolnych;
- przygotowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela przedszkola i nauczyciela klas I –III szkoły podstawowej;
- zapoznanie się z dokumentacją konieczną w pracy nauczycieli języka obcego w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej;
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005.
Kubanek-German A., Kindgemäßer Fremdsprachenunterricht. Band 2: Didaktik der
Gegenwart, Waxmann Verlag, Münster-New York-München-Berlin 2003.
Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Wagros, Poznań 2001.
Andrzejewska E., Kształcenie nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej,
Języki Obce w Szkole, 2008, 3.
Andrzejewska E., Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Języki Obce w Szkole, 2008, 4.
Iluk J., Teoria i praktyka nauczania języków obcych w przedszkolu, Języki Obce w Szkole, 2008, 4.
Jaworowska A., Rozwijanie sprawności receptywnych w przedszkolnym nauczaniu języka
obcego, Języki Obce w Szkole, 2008, 4.
Wieszczeczyńska E., Dlaczego warto rozpoczynać naukę języka obcego w okresie wczesnoszkolnym,
Języki Obce w Szkole, 2000, 6. Numer specjalny – Nauczanie Wczesnoszkolne.
Kotarba-Kańczugowska M., Drogę trzeba zobaczyć, nim się na nią wstąpi. O planowaniu dydaktycznym zajęć z języków obcych dla dzieci, Języki Obce w Szkole, 2010, 4, s.21-29
Porczyk Fromowitz A., Rady dla początkującego nauczyciela wczesnego nauczania języków obcych, Języki Obce w Szkole, 2010, 2, s. 79-81
Sieczych-Kukawska A., Wczesne rozpoczynanie nauki języków obcych w opiniach teoretyków i praktyków, Edukacja małego dziecka, t.6, Wybrane obszary aktywności: praca zbiorowa, Kraków, Impuls, 2013, s.109-120
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-12-2016 18:30)