SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyka i bioetyka - podstawy moralne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyka i bioetyka - podstawy moralne
Kod przedmiotu WX--EBPM-POD15
Wydział Wydział Prawa i Administracji
Kierunek Studia podyplomowe prawa medycznego i bioetyki
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Egzamin
Ćwiczenia - - 6
(w tym jako e-learning)
0,4
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z problematyką etyki i deontologii. Etyka i deontologia lekarska określa etyczne uwarunkowania praktyki lekarskiej. Jako taka daje podstawy do definiowania obowiązków jakie spoczywają na lekarzach i w tym zawężonym znaczeniu przybiera postać deontologii. Etyka lekarska służy do wypracowania właściwych stosunków między lekarzem i pacjentem, a także kształtowaniu pożądanych relacji wewnątrzśrodowiskowych. Celem przedmiotu jest pokazanie słuchaczom zasad i reguł etycznych umożliwiających realizację głównego celu jakim jest skuteczna ochrona zdrowia i życia pacjentów.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1. Ujęcie etyki w jej źródłowym związku z refleksją filozoficzną:

2. Wyzwania etycznych jakie stoją przed nowoczesną medycyna (w ujęciu teoretycznym i praktycznym)

3. Kontrowersje etycznych związanych z praktyką medyczna i sposobów ich rozstrzygania w oparciu o najważniejsze stanowiska etyczne

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny i problemowy, dostępny w formie elektronicznej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Sprawdzenie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie zajęć, egzamin w formie ustnej lub pisemnej

Literatura podstawowa

1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Warszawa 2002.

2. Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Kraków 1994.

3. Gillon R., Etyka lekarska – problemy filozoficzne, Warszawa  1997.

4. Beauchamp T.L., Childress J., Zasady etyki medycznej,  Warszawa 1996.

5. Kodeks Etyki Lekarskiej,

6. Hartmam J. Bioetyka dla lekarzy, Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

1. Bortnowska H. (red.), Sens choroby, sens śmierci, sens życia,  Kraków 1984.

2. Jasudowicz T. (opr.), Lekarz a prawa człowieka. W kręgu bioetyki, Toruń 1996.

3. Szewczyk. K. Bioetyka. Na granicach życia, Warszawa, 2009.

4. B. Płonka-Syroka, Relacje lekarz – pacjent w aspekcie społecznym, historycznym i kulturowym, Wydawnictow DiG, Wrocław, 2005

5. Beauchamp T.L., Childress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Martyna Łaszewska-Hellriegel, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:18)