SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy ratownictwa medycznego |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-PielP-RAT |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Nabycie umiejętności samodzielnego udzielania pomocy w nagłych stanach zagrożenia zdrowia i życia poszkodowanego
Znajomość anatomii oraz fizjologii człowieka.
Wykład:
1. Organizacja i funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w Polsce. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Rola i zadania pielęgniarki w jednostkach ratownictwa medycznego. Zakres medycznych działań ratowniczych podejmowanych przez pielęgniarki w systemie.
2. Internistyczne stany zagrożenia życia.
3. Wyróżniki medycyny katastrof. Fazy i organizowanie akcji ratunkowej. Modele
i zasady współpracy międzynarodowej.
4. Zarządzanie kryzysowe w katastrofach klęskach żywiołowych.
5. Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych.
6. Ocena stanu życia i zdrowia w miejscu katastrof, segregacja chorych, przygotowanie poszkodowanych do transportu, współpraca z jednostkami ratownictwa medycznego.
7. Poznanie dostępnej diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej przypisanej dla szpitalnych oddziałów
ratunkowych.
8. Prawidłowe planowanie diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej u pacjentów w stanie zagrożenia życia i zdrowia.
Laboratoria:
1. Pierwsza pomoc przy ranach, krwotokach. Rodzaje opatrunków, sposoby zaopatrywania oraz wyposażenie apteczki.
2. Postępowanie ratownicze w przypadku obrażeń termicznych: oparzeń, odmrożeń.
3. Pierwsza pomoc w nagłych stanach internistycznych: hipoglikemia, hiperglikemia, udar mózgu, atak astmy oskrzelowej.
4. Wstrząsy – przyczyny, rodzaje, ocena i rozpoznanie, postacie kliniczne i postępowanie.
5. Zatrucia – przyczyny, rodzaje oraz postępowania ratownicze w przypadku zatruć. Odtrutki.
6. Katastrofy. Segregacja – triage.
7. Prawidłowo rozpoznaje stan poszkodowanego I analogicznie do jego stanu przyporządkowuje odpowiednie badania diagnostyczne z wypisaniem skierowania.
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia praktyczne, pogadanki, metody aktywizujące, symulacja medyczna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD:
Zaliczenie wykładów: zaliczenie z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny – test z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie określonej minimalnej liczby punktów na zaliczenie na ocenę dostateczną: 60% prawidłowych odpowiedzi.
Laboratoria: Kończą się zaliczeniem z oceną. Efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: 1.Wejściówki z zakresu tematów z poprzednich zajęć. Zaliczenie na ocenę dostateczną stanowi 60% możliwych do zdobycia punktów.
2.Zaliczenie praktyczne następujących umiejętności: badanie urazowe poszkodowanego, RKO osoby dorosłej oraz dziecka, pierwsza pomoc w NSZŻ. Za każde zadanie student otrzymuje ocenę. Część praktyczna będzie oceniana na podstawie prawidłowo wykonanego algorytmu, bądź danej procedury.
3.Aktywność na zajęciach oraz przygotowanie prezentacji z zakresu pierwszej pomocy we wskazanym nagłym stanie zagrożenia życia. Ocena z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za poszczególne formy.
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany
temat. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen ze wszystkich form zajęć.
Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie średnich arytmetyczna wszystkich ocen jakie zdobył student w trakcie nauki przedmiotu.
Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Jakubaszko J (red.).ABC Resuscytacji, Wydawnictwo Medyczne Górnicki., Wrocław 2005.
2. Jakubaszko J (red.).Ratownik medyczny, Wydawnictwo Medyczne Górnicki., Wrocław 2003.
3. Mattu A, Brady W., EKG w medycynie ratunkowej,. Wydawnictwo Medyczne Górnicki, Wrocław 2006.
4. Nowakowski R., Klonowski R., Organizacja zabezpieczenia medycznego katastrof i stanów nagłych, A. M. Łódź 1997.
5. Jakubaszko J (red.). Medycyna ratunkowa. Stany nagłe pochodzenia wewnętrznego,. Wydawnictwo Medyczne Górnicki, Wrocław
2003.
6. Hanson W. Procedury w intensywnej terapii III, MedMedia 2009.
7. Marino P.L., (red.) Intensywna terapia (ICU), Urban & Partner 2009.
8. Colguhoun M.C., Handley A.J., Evans T. R.: ABC Resuscytacji. Wyd. Medyczne Górnicki, Wrocław 2002.
9. Kamiński B., Kubler A. (red.): Anestezjologia i intensywna terapia. PZWL,
Warszawa 2005.
10. Zawadzki A. (red.): Medycyna ratunkowa i medycyna katastrof. PZWL,
Warszawa 2005.
11. Keim S. M. Ratunkowa na dyżurze. PZWL, Warszawa 2005.
12. Chomiczewski K., Kocik J., Szkoda T.: Bioterroryzm. PZWL, Warszawa 2005.
13. Kowalczyk M., Rump S., Kołaciński Z.: Medycyna katastrof chemicznych. PZWL, Warszawa 2005.
14. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2010
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 10-05-2017 14:16)