SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Antropologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Antropologia
Kod przedmiotu 12.9-WL-WFSP-ANATR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze zmiennością biologiczną człowieka, jej przyczynami i przejawami. Opanowanie techniki pomiarów antropologicznych oraz zasad diagnostyki i oceny rozwoju biologicznego na użytek wychowania fizycznego i sportu.

Wymagania wstępne

Wiadomości z anatomii, geografii i historii

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

Antropologia – miejsce wśród nauk, definicje, podział, stosunek do innych nauk. Zarys historii antropologii. Pochodzenie człowieka (miejsce człowieka w świecie zwierząt, antropogeneza, ewolucja kulturowa). Zmienność morfologiczna człowieka i jej przejawy (rasowa, konstytucjonalna, dymorfizm płciowy). Zmienność ontogenetyczna człowieka (aspekty rozwoju biologicznego, czynniki rozwoju osobniczego, podział życia ludzkiego na okresy, okresy rozwoju osobniczego: prenatalny i postnatalny, tendencja przemian). Wiek rozwojowy i metody jego oceny (praktyczna ocena procesu wzrastania dziecka, norma jako biologiczny układ odniesienia). Rytmy biologiczne. Ergonomia i jej związki z biomechaniką, antropologią i kulturą fizyczną.

Treści ćwiczeń:

Antropometria-cele i zadania w wychowaniu fizycznym. Instrumentarium antropometryczne. Organizacja badań antropometrycznych oraz zasady ich realizacji. Pomiary antropometryczne. Woluminometria ludzkiego ciała. Goniometria ludzkiego ciała. Antroposkopia. Badania dermatoglificzne i cheilioskopijne. Pomiar i obserwacja w antropologii fizjologicznej. Pomiar sprawności fizycznej. Wykorzystanie wyników antropometrycznych i antroposkopijnych badań. Charakterystyki uzupełniające informacje antropometryczne. Pomiar warunków socjalno-bytowych.

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze, rzutopisy), projekcja multimedialna (filmy, przeźrocza).

Ćwiczenia: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe).

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej) – zgodnie z podanymi kryteriami (progi punktowe).Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi, ocena umiejętności praktycznych  (w tym: wyliczenia wskaźników proporcji ciała, składu ciała, typu budowy oraz typu sprawności fizycznej).

Zaliczenie przedmiotu. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
  2. Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
  3. Kozieł S., Nowak-Szczepańska N., Gom€ła A.: Antropologiczne badania dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1966 - 2012. Zmiany sekularne i zróżnicowanie społeczne. PAN, Zakład Antropologii, Wrocław 2014.
  4. Malinowski A., Strzałko J.(red.): Antropologia. PWN, Warszawa-Poznań 1989.
  5. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.
  6. Nowicka E.: Świat człowieka.- świat  kultury.  PWN, Warszawa 2004.
  7. Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
  8. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  9. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
  10. 8.Wolański N.: Ekologia człowieka. PWN, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 16:59)