SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy elektrotechniki i energoelektroniki |
Kod przedmiotu | 06.0-WE-EEP-PEiE |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Efektywność energetyczna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
C1W. Zapoznanie studentów z podstawowymi prawami i właściwościami obwodów elektrycznych, podstawowymi metodami analizy ich właściwości oraz podstawowymi parametrami do oceny jakości przetwarzania i przekształcania energii elektrycznej.
C2W. Zapoznanie studentów z właściwościami zaciskowymi oraz parametrami granicznymi podstawowych łączników energoelektronicznych oraz topologiami i właściwościami podstawowych przekształtników energoelektronicznych typu AC/DC, DC/DC, AC/AC i DC/AC.
C1U. Ukształtowanie umiejętności stosowania podstawowych praw elektrotechniki oraz w zakresie doboru rodzaju przekształtnika energoelektronicznego w obszarze elektroenergetyki.
C1K. Uświadomienie znaczenia sposobów i jakości przekształcania energii elektrycznej.
Analiza matematyczna, Algebra liniowa z geometrią analityczną, Fizyka techniczna.
Zakres tematyczny |
S |
NS |
Wykład |
||
Wprowadzenie. Charakterystyka ogólna elektrotechniki. Podstawowe parametry sygnałów elektrycznych, modele matematyczne i ich interpretacje I. |
W1 |
W1 |
Podstawowe parametry sygnałów elektrycznych, modele matematyczne i ich interpretacje II. |
W2 |
|
Podstawowe właściwości układów elektrycznych typu SLS I. |
W3 |
|
Podstawowe właściwości układów elektrycznych typu SLS II. |
W4 |
W2 |
Modele matematyczne podstawowych elementów układów elektrycznych i elektromagnetycznych. |
W5 |
|
Podstawowe metody analizy układów elektrycznych. |
W6 |
|
Jedno- i trójfazowe układy prądu przemiennego. |
W7 |
W3 |
Kryteria i parametry do oceny jakości przekształcania energii elektrycznej. |
W8 |
W4 |
Charakterystyka ogólna energoelektroniki i podstawowych typów przekształtników energoelektronicznych. |
W9 |
W5 |
Właściwości zaciskowe i zdolność obciążeniowa podstawowych łączników energoelektronicznych. |
W10 |
W6 |
Topologie, opis działania i podstawowe właściwości wybranego z jedno-, dwu-, trój-, sześcio-, i wielopulsowych przekształtników typu AC/DC niesterowanych. |
W11 |
|
Topologie, opis działania i podstawowe właściwości wybranego przekształtnika typu DC/DC. |
W12 |
W7 |
Topologie, opis działania i podstawowe właściwości wybranego z jedno- i trójfazowych przekształtników DC/AC. |
W13 |
W8 |
Topologie, opis działania i właściwości wybranego przekształtnika AC/AC. |
W14 |
W9 |
Podsumowanie i trendy rozwojowe elektrotechniki i energoelektroniki w elektroenergetyce. |
W15 |
|
Laboratorium |
||
Wprowadzenie, program i zagadnienia formalne laboratorium z podstaw elektrotechniki i energoelektroniki. |
L1 |
L1 |
Badania i określanie podstawowych parametrów napięć i prądów. |
L2 |
|
Badania właściwości podstawowych elementów i układów elektrycznych. |
L3 |
L2 |
Badanie wybranych właściwości jedno-, i trójfazowych układów elektrycznych. |
L4 |
|
Badanie i określanie parametrów jakości przekształcania energii elektrycznej. |
L5 |
L3 |
Badanie właściwości przekształtników AC/DC niesterowanych I. |
L6 |
|
Badanie właściwości przekształtników AC/DC niesterowanych II. |
L7 |
L4 |
Badanie właściwości przekształtników DC/DC I. |
L8 |
|
Badanie właściwości przekształtników DC/DC II. |
L9 |
L5 |
Badanie właściwości przekształtników DC/DC III. |
L10 |
|
Badanie właściwości przekształtników DC/AC I. |
L11 |
L6 |
Badanie właściwości przekształtników DC/AC II. |
L12 |
L7 |
Badanie właściwości przekształtników AC/AC I. |
L13 |
L8 |
Badanie właściwości przekształtników AC/AC II. |
L14 |
|
Podsumowanie, uzupełnienie badań. |
L15 |
L9 |
S, NS – oznaczają odpowiednio studia stacjonarne i niestacjonarne W, L – oznacza jednostki o czasie trwania 2h dydaktycznych |
Wykład: wykład konwencjonalny (multimedialny), wykład problemowy.
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
W skład oceny końcowej wchodzą: ocena z kolokwiów z wagą 50%; ocena z odpowiedzi na egzaminie z wagą 50%.
Laboratorium
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych wystawianych za wykonane przez studentów sprawozdanie z każdych zajęć laboratoryjnych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana, jako średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich form przedmiotu z wagą: wykład 80%, laboratorium 20%.
Uwaga:
Niezależnie od formy zajęć, ocena pozytywna może zostać wystawiona jedynie, gdy wszystkie oceny cząstkowe w każdej z form zajęć są pozytywne.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Grzegorz Benysek (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 10:07)