SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Interfejsy energoelektroniczne OZE |
Kod przedmiotu | 06.0-WE-EEP-IEOZE |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Efektywność energetyczna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
C1W. Zapoznanie studentów z modelowaniem i analizą właściwości podstawowych przekształtników energoelektronicznych typu AC/DC, DC/DC, AC/AC i DC/AC.
C2W. Zapoznanie studentów z podstawowymi układami i właściwościami przekształtników energoelektronicznych, jako interfejsy OZE
C1U. Ukształtowanie umiejętności opisu zjawisk występujących przy przekształcaniu energii elektrycznej, a w szczególności przyczyn pogarszających jakość przekształcania w elektroenergetycznych systemach dystrybucyjnych (ESD).
C2U. Ukształtowanie podstawowych umiejętności doboru i nastaw parametrów przy stosowaniu typowych strategii sterowania przekształtników energoelektronicznych.
C1K. Uświadomienie znaczenia sposobów i jakości przekształcania energii elektrycznej w ESD.
Analiza matematyczna, Algebra liniowa z geometrią analityczną, Fizyka techniczna, Podstawy elektroenergetyki, Podstawy elektrotechniki i energoelektroniki.
Zakres tematyczny |
S |
NS |
Wykład |
||
Wprowadzenie. Charakterystyka ogólna (podsumowanie) wykładów poprzedzających z przedmiotu Podstawy elektroenergetyki i Podstawy elektrotechniki i energoelektroniki I. |
W1 |
W1 |
Charakterystyka ogólna (podsumowanie) wykładów poprzedzających z przedmiotu Podstawy elektroenergetyki i Podstawy elektrotechniki i energoelektroniki II. |
W2 |
|
Charakterystyka ogólna elektroenergetycznych systemów dystrybucyjnych (ESD) z OZE. |
W3 |
W2 |
Modelowanie OZE I. |
W4 |
|
Modelowanie OZE II. |
W5 |
W3 |
Sprzęganie źródeł energii elektrycznej w ESD z OZE. |
W6 |
|
Integracja OZE prądu stałego (systemy fotowoltaiczne (PV), ogniwa paliwowe (FC) oraz inne). |
W7 |
W4 |
Integracja OZE prądu przemiennego (generatory wiatrowe (WG), generatory geotermalne (TG) oraz inne). |
W8 |
W5 |
Interfejsy energoelektroniczne ze sprzężeniem typu DC Bus. |
W9 |
|
Interfejsy energoelektroniczne ze sprzężeniem typu HFAC. |
W10 |
W6 |
Modelowanie i właściwości transformatorów wysokoczęstotliwościowych. |
W11 |
|
Interfejsy energoelektroniczne systemów OZE z konwencjonalnym systemem elektroenergetycznym I. |
W12 |
W7 |
Interfejsy energoelektroniczne systemów OZE z konwencjonalnym systemem elektroenergetycznym II. |
W13 |
|
Interfejsy z przekształtnikami energoelektronicznymi wielopoziomowymi |
W14 |
W8 |
Podsumowanie i trendy rozwojowe interfejsów energoelektronicznych OZE. |
W15 |
W9 |
Laboratorium |
||
Wprowadzenie, program i zagadnienia formalne laboratorium z interfejsów energoelektronicznych OZE. |
L1 |
L1 |
Badania właściwości zaciskowych modeli wybranych OZE w stanie jałowym i w stanie obciążenia I. |
L2 |
|
Badania właściwości zaciskowych modeli wybranych OZE w stanie jałowym i w stanie obciążenia II. |
L3 |
L2 |
Badania właściwości wybranego systemu interfejsów energoelektronicznych ze sprzężeniem typu DC Bus I. |
L4 |
|
Badania właściwości wybranego systemu interfejsów energoelektronicznych ze sprzężeniem typu DC Bus II. |
L5 |
L3 |
Badania właściwości wybranego systemu interfejsów energoelektronicznych ze sprzężeniem typu HFAC I. |
L6 |
|
Badania właściwości wybranego systemu interfejsów energoelektronicznych ze sprzężeniem typu HFAC II. |
L7 |
L4 |
Badania właściwości układu ze źródłami prądu przemiennego obejmujące pomiary transferu energii elektrycznej I. |
L8 |
|
Badania właściwości układu ze źródłami prądu przemiennego obejmujące pomiary transferu energii elektrycznej II. |
L9 |
L5 |
Badanie właściwości jednofazowego falownika napięcia sprzęgającego OZE z konwencjonalnym systemem elektroenergetycznym. |
L10 |
|
Badanie właściwości trójfazowego falownika napięcia sprzęgającego OZE z konwencjonalnym systemem elektroenergetycznym. |
L11 |
L6 |
Badanie właściwości interfejsu energoelektronicznego OZE z wybranym przekształtnikiem wielopoziomowym. |
L12 |
L7 |
Badania właściwości transformatorów sprzęgających wysokiej częstotliwości. |
L13 |
L8 |
Badanie właściwości energoelektronicznych układów synchronizacji w systemach elektroenergetycznych. |
L14 |
|
Podsumowanie, uzupełnienie badań. |
L15 |
L9 |
Projekt |
||
Określić (obliczyć) charakterystykę mocy czynnej w układzie jednofazowym dwoma źródłami energii elektrycznej i interfejsem przekształtnikowym. |
P1 |
P1 |
Określić model matematyczny i interpretację geometryczną wektora przestrzennego sygnałów trójfazowych w wybranym układzie interfejsu energoelektronicznego OZE. |
P2 |
P2 |
S, NS – oznaczają odpowiednio studia stacjonarne i niestacjonarne W, L, P – oznacza jednostki o czasie trwania 2h dydaktycznych |
Wykład: wykład konwencjonalny (multimedialny), wykład problemowy
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach.
Projekt: metoda projektu, praca z dokumentem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W skład oceny końcowej wchodzą: ocena z kolokwiów z wagą 75%; ocena z odpowiedzi na zliczeniu z wagą 25%.
Laboratorium
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych wystawianych za wykonane przez studentów sprawozdanie z każdych zajęć laboratoryjnych.
Projekt
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych wystawianych za przedstawione projekty.
Ocena końcowa
Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana, jako średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich form przedmiotu z wagą: wykład 60%, projekt 20%, laboratorium 20%.
Uwaga:
Niezależnie od formy zajęć, ocena pozytywna może zostać wystawiona jedynie, gdy wszystkie oceny cząstkowe w każdej z form zajęć są pozytywne.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Grzegorz Benysek (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 10:07)