SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Energooszczędne napędy elektryczne |
Kod przedmiotu | 06.0-WE-EEP-ENE |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Efektywność energetyczna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
C1W. Zapoznanie studentów z budową, działaniem i podstawowymi charakterystykami, napędów energooszczędnych wykorzystujących nowoczesne silniki o poprawionej charakterystyce energochłonności oraz nowoczesne energoelektroniczne układy sterowania.
CW2. Ukształtowanie podstawowej wiedzy z zakresu pracy i eksploatacji napędów elektrycznych oraz doboru podzespołów nowoczesnych napędów elektrycznych.
C1U. Wyrobienie umiejętności obliczania charakterystycznych wielkości elektrycznych determinujących dobór urządzeń w nowoczesnych energooszczędnych napędach elektrycznych.
C2U. Wyrobienie umiejętności obliczania kosztów zakupu i eksploatacji nowoczesnych systemów napędowych.
C1K. Uświadomienie wpływu nowych technologii na zmniejszenie energochłonności systemów elektrycznych.
Podstawy elektrotechniki i energoelektroniki, Systemy elektromaszynowe, Automatyzacja procesów technologicznych.
Wykład
Efektywności energetycznej napędów elektrycznych.
Klasy energetyczne napędów elektrycznych.
Budowa i konstrukcje energooszczędnych napędów elektrycznych.
Dobór mocy napędu elektrycznego.
Układy przekształtnikowe w napędach prądu przemiennego.
Układy przekształtnikowe w napędach prądu stałego.
Dobór systemu napędowego pod względem parametrów elektrycznych.
Dobór systemu napędowego pod względem trybu pracy.
Energooszczędność w napędach grupowych.
Nowoczesne energooszczędne układy sterowania i regulacji napędów z silnikami indukcyjnymi.
Nowoczesne energooszczędne układy sterowania i regulacji napędów z silnikami synchronicznymi.
Nowoczesne energooszczędne układy sterowania i regulacji napędów z silnikami prądu stałego.
Dobór wyposażenia dodatkowego napędów elektrycznych.
Dobór przewodów zasilających napędy elektryczne.
Napędy pomp. Obliczanie sprawności pomp. Dobór pomp.
Laboratorium
Badania porównawcze sprawności silników prądu przemiennego o różnej klasie energetycznej.
Badania porównawcze sprawności silników prądu przemiennego o różnej mocy znamionowej.
Badania porównawcze sprawności silników indukcyjnego klatkowego oraz synchronicznego z magnesami trwałymi.
Badanie wpływu temperatury silnika na sprawność napędu.
Badanie napędu z silnikiem indukcyjnym zasilanym z przemiennika częstotliwości ze sterowaniem skalarnym.
Badanie napędu z silnikiem indukcyjnym zasilanym z przemiennika częstotliwości ze sterowaniem wektorowym.
Układy sterowania napędami grupowymi.
Badanie napędów grupowych prądu przemiennego z falownikami napięcia połączonych wspólną szyną DC.
Badanie nowoczesnych układów serwonapędowych z silniami indukcyjnymi.
Badanie nowoczesnych układów serwonapędowych z silniami synchronicznymi.
Badanie energoelektronicznego układu sterowania silnikiem prądu stałego.
Badanie napędu elektrycznego z bezszczotkowym silnikiem prądu stałego BLDC.
Badanie napędu elektrycznego z silnikiem reluktancyjnym przełączalnym SRM.
Dobór silników elektrycznych do typowych aplikacji napędowych.
Kompensacja współczynnika mocy w układach napędowych.
Projekt
Dobór systemu napędowego z silnikami o różnej klasie energetycznej.
Analiza energochłonności oraz kosztów ekonomicznych zakupu i eksploatacji systemów zaprojektowanych systemów napędowych.
Wykład: wykład konwencjonalny (multimedialny), wykład problemowy
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach
Projekt: metoda projektu, praca z dokumentem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
W skład oceny końcowej wchodzą: ocena z kolokwium z wagą 80%; ocena z aktywności na zajęciach z wagą 20%.
Laboratorium
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych wystawianych za wykonane przez studentów sprawozdanie z każdych zajęć laboratoryjnych oraz ocen z przygotowania do zajęć na podstawie bieżącej kontroli na zajęciach.
Projekt
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z projektów opracowanych przez studenta w trakcie semestru.
Ocena końcowa
Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana jako średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich form przedmiotu z wagą: wykład 40%, laboratorium 30% i projekt 30%.
1. Koczara W., Wprowadzenie do napędu elektrycznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012.
2. Kaźmierkowski M. P., Kalus M., Zwierchanowski Z., Polski program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych PEMP, Krajowa Agencja Poszanowania Energii S A, Warszawa 2004.
3. Jędral W., Efektywność energetyczna pomp i instalacji pompowych, Krajowa Agencja Poszanowania Energii S A, Warszawa 2007.
4. Liszka S., Zieliński T., Energooszczędne silniki elektryczne niskiego napięcia, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii – FEWE, Katowice 2009.
5. Parasiliti F., Bertoldi P., Energy Efficiency in Motor Driven Systems, Springer, Berlin – Heidelberg 2003.
1. Matulewicz W., Maszyny elektryczne w elektroenergetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
2. Zawirski K., Deskur J., Kaczmarek T., Automatyka napędu elektrycznego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012.
3. Tunia H., Kaźmierkowski M. P., Automatyka napędu przekształtnikowego, PWN 1987.
4. Orłowska-Kowalska T., Bezczujnikowe układy napędowe z silnikami indukcyjnymi, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003.
5. Kaźmierkowski M. P., Blaabjerg F., Krishnan R., Control in power electronics -Selected Problems, Elsevier 2002.
6. Plamitzer A. M., Maszyny elektryczne, WNT Warszawa 1986.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Grzegorz Benysek (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 11:30)