SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Automatyzacja i sterowanie pojazdem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Automatyzacja i sterowanie pojazdem
Kod przedmiotu 06.1-WM-MiBM-KiEP-P-02_15
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Mechanika i budowa maszyn
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Mirosław Żygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i działaniem nowoczesnych układów automatyki i sterowania stosowanych we współczesnych pojazdach samochodowych .

Wymagania wstępne

 

Budowa pojazdów. Teoria ruchu pojazdów. Podstawy elektroniki i elektrotechniki. Podstawy informatyki. Podstawy automatyki i sterowania.

Zakres tematyczny

Treść wykładów:

Podstawowe pojęcia z zakresu automatyki i sterowania – właściwości statyczne i dynamiczne układów liniowych i nieliniowych. Obiekt regulacji i dobór parametrów regulatorów. Przetwarzanie sygnałów, sterowniki, algorytmy sterowania. Przetworniki sygnałów - sensory, elementy wykonawcze – silniki, siłowniki. Układy automatyki w sterowaniu systemami bezpieczeństwa czynnego w pojazdach: układy ABS, EBS, BAS, ASR, ESP. Sterowanie silnikami z zapłonem iskrowym. Sterowanie silnikami z zapłonem samoczynnym. Algorytmy pracy urządzeń diagnostycznych. Sterowanie  automatycznych skrzyń biegów. Nowoczesne  układy  kierownicze. Pokładowe  urządzenia diagnostyczne w pojazdach samochodowych

Metody kształcenia

 

Wykłady konwencjonalny z wykorzystaniem multimedialnych środków audiowizualnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium i referatu zaliczeniowego.

Literatura podstawowa

tura podstawowa:

  1. Kaczorek T., Dzieliński A., Dąbrowski W., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. WKŁ, Warszawa 2005.
  2. Greblicki W., Podstawy automatyki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2006.
  3. Z. Kneba, S. Markowski: Zasilanie i sterowanie silników. WKŁ, W-wa 2004.
  4. A. Herner, H. Riehl:  Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKŁ. W-wa 2009.
  5. M. Wendeker: Sterowanie zapłonem w silnikach  benzynowych. LTN. Lublin, 1999.
  6. Mazurek St., Merkisz J.: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa 2007.
  7. Trzeciak K.: Diagnostyka samochodów osobowych. WKŁ, Warszawa 2008.
  8. Kuranowski A., Mirska-Świętek M.: Mechanizmy wspomagające w pojazdach samochodowych. Politechnika Krakowska, Kraków 2002.
  9. Gajek A., Juda Z. Mechatronika Samochodowa – Czujnik. WKŁ, Warszawa 2008.
  10. Misala J., Missala T.: Elektryczne pomiary wielkości mechanicznych. PWN, Warszawa 1981.

Literatura uzupełniająca

  1. Zeszyt techniczne firmy  BOSCH – Elektroniczne sterowanie skrzynią biegów EGS.
  2. Zeszyty techniczne firmy BOSCH – Sterowanie EDC
  3. Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych, informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ,2008.
  4. Czujniki w pojazdach samochodowych, informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ, W-wa 2002
  5. Układy stabilizacji toru jazdy. informator techniczny firmy BOSCH, WKŁ, W-wa 2002
  6. Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe. Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Mirosław Żygadło (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 10:01)