SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia dyplomująca - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia dyplomująca
Kod przedmiotu 03.0-WA-AWP-DYPL-Ć-S14_pNadGenC35HI
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 12
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Owsian
  • dr hab. Agnieszka Meller-Kawa
  • dr hab. Bogumił Kaczmarek, prof. UZ
  • dr hab. Piotr Szwiec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności samodzielnego wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni oraz ogólnie pojęte rozwijanie umiejętności kreatywnego kształtowania przestrzeni oraz wykonanie projektu dyplomowego.

Zajęcia mają na celu kształcenie projektantów wnętrz, którzy potrafią kształtować przestrzeń dla potrzeb człowieka wewnątrz i na zewnątrz obiektów architektonicznych, używając roślin i elementów technicznych. Ważnym zagadnieniem kształcenia projektowego jest myślenie ekologiczne i kontekstualne i umiejętność weryfikowania współcześnie dostępnych środków.

Celem przedmiotu jest ukończenie projektu dyplomowego artystycznego.

 

Wymagania wstępne

Podstawy projektowania wnętrz, wystaw, zieleni i mebli. Umiejętność wyłaniania interesujących problemów, formułowania tematów i analizowania ich. Ogólna wiedza na temat technologii budowlanych przekazu projektowego oraz teorii i historii, kultury i sztuki.

Umiejętności posługiwania się kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Znajomość  zasad projektowania architektury wnętrz. Interesujący wybór tematu, umiejętność analizy tematu.

Zakres tematyczny

Podstawą nauczania jest wiedza o kształtowaniu przestrzeni i formy oraz ogólna wiedza i umiejętności plastyczne. Postrzegane, jako integracja zagadnień wynikających z doświadczeń artystycznych, wiedzy humanistycznej i technicznej oraz tradycji, kultury i racji ekonomicznych.

Zajęcia prowadzone są dla wszystkich artystycznych kierunków z dziedzin plastycznych prowadzonych na Wydziale Artystycznym UZ.

 

Studenci doskonalą umiejętności wprowadzenia zmian łączących zagadnienia z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy w opracowywanej przestrzeni. Projekty dotyczą otoczenia człowieka rozumianego, jako: wnętrze krajobrazowe, mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji. Projektowana jest zieleń i elementy wyposażenia terenów. W ramach zajęć w Pracowni projektowania wnętrz – wybranej przez studenta w ramach przedmiotu: Pracowni wolnego wyboru powstają projekty przestrzeni i miejsc z najbliższego otoczenia człowieka i wnętrz przeznaczonych na pobyt ludzi.

Efektem kształcenia jest przygotowanie do samodzielnej realizacji projektów z zakresu architektury wnętrz; tworzenia nowatorskich koncepcji i prezentacji projektu.

Studenci w ramach ćwiczeń przygotowywani są do systemowego i kompleksowego projektowania.

W ramach zajęć omawiane są zagadnienia dotyczące analizy i wyboru problemów w zadaniu projektowym, powiązania zagadnień użytkowych, technicznych i estetycznych z uwarunkowaniami historycznymi, kulturowymi i społecznymi.

Studenci uczą się formułowania idei i programów użytkowych w opracowywanych zadaniach projektowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji.

W procesie dydaktycznym uwzględniona jest problematyka dotycząca waloryzacji obszaru podlegającego opracowaniu oraz organizacji projektowanej przestrzeni. Wszystkie zagadnienia wprowadzane są w zakresie indywidualnie dostosowanym do możliwości studenta oraz jego programu studiów.

Założenia programowe pracowni zogniskowane są na kreatywnym kształtowaniu przestrzeni dla człowieka. Studenci kształtują w pracowni nawyk integrowania w projekcie różnych dyscyplin artystycznych i dziedzin wiedzy dla zrealizowania założonego projektu. Wnętrze definiowane jest jako przestrzeń bez dominującego kontaktu z horyzontem lub nieboskłonem. Uwaga studiujących skierowana jest na rzetelne odnoszenie się do postulatów ludzkich, logicznego doboru środków dla ich spełnienia, poważnego traktowania przynoszącej nieustanne zmiany – dynamiki życia każdego człowieka i zbiorowości ludzkich. Szczególne miejsce w procesie dydaktycznym zajmuje kontekstualizm, szacunek dla wartości zastanych i konieczność uczestnictwa w programach rewitalizacyjnych. Wszelkie projektowanie wprowadzając nowe wartości, musi być prowadzone z poszanowaniem wartości zastanych środowiska naturalnego i kulturowego – ze świadomością, że przestrzeń jest dobrem wspólnym nie tylko dla ludzi. Ważnym wątkiem kształcenia jest umiejętność użycia materiału roślinnego.

Przez udział w otwartych korektach studenci uczą się formułowania wypowiedzi na temat projektów, uczą się pracy w zespole i odpowiedzialnej realizacji własnych projektów, prezentowanych w czytelny i atrakcyjny wizualnie sposób, zgodnie z obowiązującymi regułami.

Metody kształcenia

Ćwiczenia polegają na realizacji indywidualnych projektów lub na pracy w grupach, połączone są z dyskusją problemową. Ćwiczeniom towarzyszą prezentacje i wykłady połączone z projekcją multimedialną, pokazem przeźroczy lub filmu.

Student proponuje w uzgodnieniu z prowadzącym temat projektowy zgodny z zakresem tematycznym przedmiotu. Po zapoznaniu się w trakcie własnych poszukiwań i w oparciu o materiały prezentowane przez prowadzącego z rozwiązaniami na zbliżone do podjętego tematy prowadzone są korekty odnoszące się do proponowanych przez studenta rozstrzygnięć projektowych. Cały czas trwa dialog między studiującym i prowadzącym i pojawiającymi się nowymi realizacjami i projektami. Efektem jest opracowanie koncepcji plastyczno – przestrzennej stanowiącej odpowiedź projektową na podjęty temat.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w trakcie każdej korekty zadania projektowego. Prowadzone rozmowy dotyczą szerokiego spektrum problemów niekoniecznie związanych bezpośrednio z realizowanym projektem. Każdy semestr kończy się zaliczeniem z oceną w randze egzaminu. Wysokość oceny zależy od rytmiczności pracy i aktywności na zajęciach, a przede wszystkim od oryginalności i jakości artystyczno – wykonawczej w określonym terminie.

Literatura podstawowa

  1. Neufert K., Podręcznik Projektowania architektonicznego-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.
  2. Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.
  3. Botanica A-Z, Encyklopedia rośliny ogrodowe. 2005, Konemann, Tanden Verl
  4. Brookes J., Projektowanie ogrodów, Warszawa 2004, Hachette Livre Polska
  5. Conrant T., Pearson D., Nowoczesne ogrodyPodobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”., Warszawa 2000, Arkady
  6. Gibbs J., Projektowanie wnętrz, Warszawa 2008, PWN
  7. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Warszawa 2000, Arkady
  8. Olszewska E., Ogrody – projekty polskich architektów krajobrazu, Warszawa 2009, Top Mark Center
  9. Katalog roślin – Agencja Promocji Zieleni, Warszawa 2011
  10. Szulc A., Zielone miasto. Zieleń przy ulicach, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Dream apartments, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
  2. Hykś P., Gabornik M., Vrana O.: „Schody"
  3. Samujłło H. i J.: „Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie"
  4. Wendy W. Staebler: „Architectural Detailing in Residentiallnteńors"
  5. Wojciechowski L., „Dokumentacja Budowlana 1, rysunek budowlany”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
  6. Working spacer, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
  7. Augustyn M., Rośliny pokojowe, Poznań, Publicat S.A.
  8. Brookes J., Wielka księga ogrodów, Warszawa 1992, Wiedza i Życie
  9. Burki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych, Warszawa 2007, Świat Książki
  10. Dreiseitl H., Waterscapes. Birkh Auser, Basel, Berlin, Boston 2001
  11. Praca zbiorowa, Dzieła nowoczesnej architektury, Warszawa 2007, Kramer S.A.
  12. Giereszko B., Rak J., Kwiaty w domu, Warszawa 2007, Multico
  13. Heitz H., 100 najpiękniejszych roślin w domu ogrodu zimowego, na tarasy i balkony. Warszawa 1997, Świat Książki
  14. Howarth P., Reid A., Dom dla alergika, Warszawa 2002, Arkady
  15. Jodidio P., Architecture Now! Koln 2008, TMC ART, Taschen
  16. Laneaster R., Riggs M., Które rośliny pokojowe gdzie, Warszawa 2000, Świat Książki
  17. Nitschke G., The Architecture of the Japanese Garden, Koln 1991
  18. Rotter H. A., Rośliny ozdobne w uprawie bez ziemi, Warszawa 1998, Kaliope
  19. Tomlinson H., Bonsai, Warszawa 1999, Wiedza i Życie
  20. Wolverton B. C., Rosliny przyjazne dla domu, Warszawa 1996

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Joanna Legierska-Dutczak (ostatnia modyfikacja: 18-09-2017 11:45)