SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy socjologii |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-TPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami socjologii i spokrewnionych nauk społecznych oraz z perspektywy ujęć interdyscyplinarnych. Rozpoznawanie specyfiki perspektywy modernizmu, postmodernizmu i konstruktywizmu w badaniach socjologicznych. Obraz społeczno-kulturowych zjawisk ponowoczesności w wymiarze instytucjonalnym, wielokulturowym i międzykulturowym z perspektywy socjologicznej i nauk pomocniczych. Diagnozowanie przeszłych i aktualnych zjawisk społecznych i kulturowych w w/w optykach definicji teoretycznych i opisowych.
Ćwiczenia: aktywność studentów oparta na (1) zespołowej i indywidualnej krytycznej analizie źródłowych teoretycznych i opisowych tekstów socjologicznych i pokrewnych, (2) pracy w grupach i współzawodnictwie polegającym na rozwiązywaniu wskazanych zadań lub problemów (3) ukierunkowana dyskusja tematyczna z konkluzjami .
Praca samodzielna: czytanie tekstów źródłowych, indywidualna i w małych zespołach realizacja zadań przygotowująca do pracy podczas ćwiczeń – krótkich prezentacji i dyskusji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ |
UWAGI |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Kolokwium pisemne |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Aktywność podczas zajęć. |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80%) i aktywności na zajęciach (20%).
|
1. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
2. Golka M., Socjologia kultury, Wydawnictwo naukowe „ Scholar”, Warszawa 2007.
3. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, rozdz. Konformizm
4. Burszta W., Antropologia kultury, Wydawnictwo Naukowe „Zysk i S-ka”, Poznań 1998.
5. Turner H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo naukowe „Zysk i S-ka”, Poznań 1998.
6. Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002
1. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
2. Bauman Z., Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.
3. Gołdyka L., Markowska D., J. Stankiewicz, Socjologia. Pojęcia, teorie, problemy, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra 2000.
4. Turowski J. , Socjologia. Małe struktury społeczne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001.
5. Douglas, Profile kultury, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, (red.) M. Kempny, E.Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
6. Gellner E., Socjologia a antropologia społeczna, [w: ]Pojęcie pokrewieństwa i inne szkice, Kraków 1995.
7. Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
8. Merton K.R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo NaukowePWN, 2002.
9. Baldwin E., B. Longhurst B. i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Wydawnictwo „Zyski S-ka”, Poznań 2007.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2018 16:23)