SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia religii |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-SRL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z socjologiczną perspektywą ujmowania problemów religii (religia definiowana redukcjonistycznie jako zjawisko społeczno-kulturowe). Główną ideą kursu jest przygotowanie studenta do samodzielnego przeprowadzenia socjologicznej analizy religii i jej funkcji społecznych.
Zakres tematyczny wykładu:
ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja okrągłego stołu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
zaliczenie wykładu
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Egzamin |
Tak |
Egzamin pisemny. |
Test w formie pytań otwartych i zamkniętych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu. |
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Praca grupowa |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Praca grupowa |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z kolokwium (80%) i pracy grupowej(20%).
|
Ocena Końcowa*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
Uwagi: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Ocena końcowa. |
Ocena końcowa to średnia ocen z wykładu i ćwiczeń |
1. Kehrer G., Wprowadzenie do socjologii religii, Kraków 1997
2. Libiszowska-Żółtkowska M., Mariański J. (red.), Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie, Warszawa 2004
3. Pawluczuk W., Oblicza wiary, Kraków 2014
4. Piwowarski W. (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Kraków 2012
5. Piwowarski W., Socjologia religii, Lublin 2000
1. Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce. Studium socjologiczne, Kraków 2007.
2. Berger P., Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Kraków 1997.
3. Borowik I., Odbudowywanie pamięci, Kraków 2000.
4. Bruce S., Fundamentalizm, Warszawa 2006.
5. Dyczewska A., Światopogląd na talerzu, Kraków 2006
6. Flis A., Chrześcijaństwo i Europa. Studia z dziejów cywilizacji Zachodu, Kraków 2003.
7. Imos R., Wiara człowieka radzieckiego, Kraków 2007
8. Jenkins P., Chrześcijaństwo przyszłości, Warszawa 2009.
9. Kaufmann X.-F., Czy chrześcijaństwo przetrwa?, Kraków 2004.
10. Libiszowska-Źółtkowska M., Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Lublin 2001.
11. Libiszowska-Żółtkowska M., Konwertyci nowych ruchów religijnych, Lublin 2003.
12. Luckmann N., Niewidzialna religia, Kraków 1996.
13. Pokrzyńska M., Atamanova K., Elementy światopoglądu religijno-magicznego wśród mieszkańców Bukowiny północnej – uwagi na podstawie badań „Mowa polska na Bukowinie Karpackiej. Dokumentacja zanikającego dziedzictwa narodowego” – referat konferencyjny (nie publikowany) – praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy program Rozwoju Humanistyki" w latach 2015-2018
14. Pokrzyńska M., Religia i religijność w życiu studentów, W: Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych, red. M. Zielińska, D. Szaban, Zielona Góra 2016
15. Pokrzyńska M., Tradycjonalizm religijny w kościele katolickim w Polsce. Samoograniczająca się kontestacja?, W: Katolicyzm polski na przełomie wieków: mity – rzeczywistość – obawy – nadzieje, red. Józef Baniak, Poznań 2001
16. Pokrzyńska M., Tradycjonalizm wewnątrzkościelny. Od enklawy do ruchu religijnego, W: Enklawy życia społecznego, red. L. Gołdyka, I. Machaj, Szczecin 2007
17. Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2001
18. Tyrała R., Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary, Kraków 2014
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2017 20:47)