SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia religii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia religii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SRL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z socjologiczną perspektywą ujmowania problemów religii (religia definiowana redukcjonistycznie jako zjawisko społeczno-kulturowe). Główną ideą kursu jest przygotowanie studenta do samodzielnego przeprowadzenia socjologicznej analizy religii i jej funkcji społecznych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Religia jako przedmiot zainteresowań socjologii, socjologiczna definicja religii.
  2. Sacrum i profanum; sekularyzacja.
  3. Gospodarka a religia.
  4. Religia zorganizowana i rozproszona.
  5. Nowe ruchy religijne.
  6. Fundamentalizm religijny.
  7. Religijność ludowa; kościół ludowy.
  8. Konwersja.

 

ZAKRES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ:

  1. Chrześcijaństwo a wartości kultury europejskiej.
  2. Systemy religiopodobne - cywilne ekwiwalenty religii i duchowość
  3. Religia w społeczeństwach postkomunistycznych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: klasyczna metoda problemowa i praca z książką/tekstem źródłowym, praca w grupach, dyskusja okrągłego stołu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie wykładu

 

 

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Egzamin

Tak

Egzamin pisemny.

Test w formie pytań otwartych i zamkniętych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca grupowa

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Praca grupowa

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (80%) i pracy grupowej(20%).

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Ocena końcowa.

Ocena końcowa to średnia ocen z wykładu i ćwiczeń

 

Literatura podstawowa

1.       Kehrer G., Wprowadzenie do socjologii religii, Kraków 1997

2.       Libiszowska-Żółtkowska M., Mariański J. (red.), Leksykon socjologii religii. Zjawiska – badania – teorie, Warszawa 2004

3.       Pawluczuk W., Oblicza wiary, Kraków 2014

4.       Piwowarski W. (red.), Socjologia religii. Antologia tekstów, Kraków 2012

5.       Piwowarski W., Socjologia religii, Lublin 2000

 

Literatura uzupełniająca

  1. 1.       Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce. Studium socjologiczne, Kraków 2007.

    2.       Berger P., Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Kraków 1997.

    3.       Borowik I., Odbudowywanie pamięci, Kraków 2000.

    4.       Bruce S., Fundamentalizm, Warszawa 2006.

    5.      Dyczewska A., Światopogląd na talerzu, Kraków 2006

    6.       Flis A., Chrześcijaństwo i Europa. Studia z dziejów cywilizacji Zachodu, Kraków 2003.

    7.       Imos R., Wiara człowieka radzieckiego, Kraków 2007

    8.       Jenkins P., Chrześcijaństwo przyszłości, Warszawa 2009.

    9.       Kaufmann X.-F., Czy chrześcijaństwo przetrwa?, Kraków 2004.

    10.   Libiszowska-Źółtkowska M., Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii, Lublin 2001.

    11.   Libiszowska-Żółtkowska M., Konwertyci nowych ruchów religijnych, Lublin 2003.

    12.   Luckmann N., Niewidzialna religia, Kraków 1996.

    13.  Pokrzyńska M., Atamanova K., Elementy światopoglądu religijno-magicznego wśród mieszkańców Bukowiny północnej – uwagi na podstawie badań „Mowa polska na Bukowinie Karpackiej. Dokumentacja zanikającego dziedzictwa narodowego” – referat konferencyjny (nie publikowany) – praca naukowa finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy program Rozwoju Humanistyki" w latach 2015-2018

    14.  Pokrzyńska M., Religia i religijność w życiu studentów, W: Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych, red. M. Zielińska, D. Szaban, Zielona Góra 2016

    15.  Pokrzyńska M., Tradycjonalizm religijny w kościele katolickim w Polsce. Samoograniczająca się kontestacja?, W: Katolicyzm polski na przełomie wieków: mity – rzeczywistość – obawy – nadzieje, red. Józef Baniak, Poznań 2001

    16.  Pokrzyńska M., Tradycjonalizm wewnątrzkościelny. Od enklawy do ruchu religijnego, W: Enklawy życia społecznego, red. L. Gołdyka, I. Machaj, Szczecin 2007

    17.   Szyjewski A., Etnologia religii, Kraków 2001

    18.  Tyrała R., Bez Boga na co dzień. Socjologia ateizmu i niewiary, Kraków 2014

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2017 20:47)