SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Antropologia stosowana - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Antropologia stosowana
Kod przedmiotu 14.7-WP-SOCD-AS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma ukazywać różnorodność kulturową współczesnej globalnej ekumeny

Diagnozowanie nowych zjawisk kulturotwórczych na podstawie wiedzy teoretycznej . Identyfikacja wiedzy teoretycznej ze zjawiskami społecznej praktyki.

Umacnianie postawy relatywistycznej wobec odmienności kulturowych i światopoglądowych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WYKŁADU:

1.     Różnice między antropologią akademicką, stosowaną i ratowniczą  (historia, założenia i cele). Jakie pożytki socjologowi z antropologii stosowanej? Antropologia zaangażowana, badania w działaniu.

2.  Kulturowa sytuacja Europy i symboliczne obumieranie modernistycznych wartości   kultury Zachodu według  szkoły .       frankfurckiej, P. Ricouera i J. Baudrillarda,  Giddensa. Ich zaradcze propozycje  

3.        Nowoplemienność, Typy i funkcje społeczno-kulturowe. Powrót do witalistycznych pierwiastków w kulturze Zachodu powiązanych z afirmacją Natury i Nowej Arkadii Przykłady   „kulturalizacji natury” (agroturystyka, proksemia, i quelle, step-jettins, turystyka wyczynowa).

4.        Zjawiska i procesy wielokulturowości.: multikulturalizm i kreolizacja jako przeciwwaga dla homogenizacji i westernizacji.

5.        Nowe fikcyjne tradycje  dla wzmocnienia tożsamości  etnicznych, lokalnych, regionalnych i narodowych.  Tradycje wynalezione.  Indygenizacja, postfolkloryzm, karnawalizacja kultury.

6.     Współczesne orientacje ekologiczne i enwironmentalizm. Ich obecność w sztukach plastycznych, wizualnych i literaturze.

7.        Przemiany tożsamości kulturowej współczesnych Europejczyków.

 

ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:

 

1.     Definicje podstawowych pojęć antropologii stosowanej: akulturacja, asymilacja, etnocyd, witalizm, dyfuzja, migracje. Omówienie na przykładach.

2-3.Szok kulturowy. Izolacja kulturowa, dezintegracja kulturowa. Przyszłość wielokulturowości w Polsce.

4. Kreolizacja w ujęciu Ulfa Hannerza. Rozpoznawanie współczesnych zjawisk, procesów i tendencji kulturotwórczych.   . Diagnozy oparte na treści wykładów  3 i 4.

5. Sytuacja zanikających kultur tradycyjnych na świecie

6.Antropologia wojny

7.Omówienie raportów (prac semestralnych).

.

Metody kształcenia

 Wykład konwencjonalny, wykład  problemowy, wykład konwersatoryjny.

Praca indywidualna i w grupach na fragmentach tekstów teoretycznych i empirycznych. Praca w zespołach, które rozwiązują rzeczywiste problemy społeczne na przypadkach opisanych w prasie i literaturze fachowej poprzez symulowanie zmiany społecznej, rozwiązywanie konfliktów, pobudzanie aktywności w warunkach apatii społecznej. Krzyżówki tematyczne, quizy itp.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin ustny.

Minimalny próg wymagań uzyskanie  50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na wylosowane pytania.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem (wykład) .

Zasady uzyskania oceny
z wykładu.

Ocena z egzaminu jest oceną z wykładu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZaLiczenie Ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Raport

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Aktywność podczas zajęć.

Średnia ocen cząstkowych z każdych ćwiczeń

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  raportu (50%) i aktywności na zajęciach  (50%).

 

Ocena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej .

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. 1.        Posern-Zieliński, Antropologia stosowana, Antropologia nagląca, Antropologia ratownicza, w: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, , Warszawa 1987. 

    2.        M. Ząbek, Antropologia stosowana [PDF]

    3.        M. Chutnik, Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007.

    4.        U. Hannerz, Powiązania transnarodowe, przeł. K. Franek, Kraków 2007, s. 71-119.

    5.        5. Przyszłość wielokulturowości w Polsce? Red. D. Angutek, Zielona   Góra-Wrocław 2015 (wybrane artykuły)

    6.         M. Krysińska-Kałużna, Yamashta, czyli Ten Który Prawie Umarł, Warszawa 2012, s. 153-251)

    7.          M. W. Kowalski, Antropologia na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych, Warszawa 2015, s.99-133, 331-407.

     

    Artykuły z prasy popularnonaukowej „Wiedza i Życie”, „Focus”, „Niezbędnik Inteligenta”, „Wysokie Obcasy”.

Literatura uzupełniająca

.E. Fromm, Mieć czy być?, Poznań 2000.

2.  J. Baudrillard, Symulakry i symulacje, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.

3.  Ch. Barker, Studia kulturowe, Wyd. UJ, Kraków 2005.

4.  M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwie ponowoczesnym, przeł.M. Bucholc, Warszawa 2008.

5.. Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, przeł. F. I M. Godyń, Kraków 2008.

6.  Karnawały w kulturze nr 3-4 rok 2002 „Konteksty”

7. Ph. Macnaghten i J. Urry, Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie, Scholar, Warszawa 2002.

8.  D. Angutek, Kulturowe wymiary krajobrazu, Pozanań 2013.

9. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, przeł.S. Amsterdamski, Poznań 2003.

10.  Badania w działaniu. Antropologia i pedagogia zaangażowane, red. H. Ćervinkova, b.D. Gołębniak,

11. L. Stomma, Antropologia wojny, Warszawa 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2017 21:19)