SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropologia stosowana |
Kod przedmiotu | 14.7-WP-SOCD-AS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma ukazywać różnorodność kulturową współczesnej globalnej ekumeny
Diagnozowanie nowych zjawisk kulturotwórczych na podstawie wiedzy teoretycznej . Identyfikacja wiedzy teoretycznej ze zjawiskami społecznej praktyki.
Umacnianie postawy relatywistycznej wobec odmienności kulturowych i światopoglądowych.
Zakres tematyczny WYKŁADU:
1. Różnice między antropologią akademicką, stosowaną i ratowniczą (historia, założenia i cele). Jakie pożytki socjologowi z antropologii stosowanej? Antropologia zaangażowana, badania w działaniu.
2. Kulturowa sytuacja Europy i symboliczne obumieranie modernistycznych wartości kultury Zachodu według szkoły . frankfurckiej, P. Ricouera i J. Baudrillarda, Giddensa. Ich zaradcze propozycje
3. Nowoplemienność, Typy i funkcje społeczno-kulturowe. Powrót do witalistycznych pierwiastków w kulturze Zachodu powiązanych z afirmacją Natury i Nowej Arkadii Przykłady „kulturalizacji natury” (agroturystyka, proksemia, i quelle, step-jettins, turystyka wyczynowa).
4. Zjawiska i procesy wielokulturowości.: multikulturalizm i kreolizacja jako przeciwwaga dla homogenizacji i westernizacji.
5. Nowe fikcyjne tradycje dla wzmocnienia tożsamości etnicznych, lokalnych, regionalnych i narodowych. Tradycje wynalezione. Indygenizacja, postfolkloryzm, karnawalizacja kultury.
6. Współczesne orientacje ekologiczne i enwironmentalizm. Ich obecność w sztukach plastycznych, wizualnych i literaturze.
7. Przemiany tożsamości kulturowej współczesnych Europejczyków.
ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:
1. Definicje podstawowych pojęć antropologii stosowanej: akulturacja, asymilacja, etnocyd, witalizm, dyfuzja, migracje. Omówienie na przykładach.
2-3.Szok kulturowy. Izolacja kulturowa, dezintegracja kulturowa. Przyszłość wielokulturowości w Polsce.
4. Kreolizacja w ujęciu Ulfa Hannerza. Rozpoznawanie współczesnych zjawisk, procesów i tendencji kulturotwórczych. . Diagnozy oparte na treści wykładów 3 i 4.
5. Sytuacja zanikających kultur tradycyjnych na świecie
6.Antropologia wojny
7.Omówienie raportów (prac semestralnych).
.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Praca indywidualna i w grupach na fragmentach tekstów teoretycznych i empirycznych. Praca w zespołach, które rozwiązują rzeczywiste problemy społeczne na przypadkach opisanych w prasie i literaturze fachowej poprzez symulowanie zmiany społecznej, rozwiązywanie konfliktów, pobudzanie aktywności w warunkach apatii społecznej. Krzyżówki tematyczne, quizy itp.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów
Forma zaliczenia wykładu |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Egzamin ustny. |
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na wylosowane pytania. |
Zakres materiału dotyczący egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem (wykład) . |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z egzaminu jest oceną z wykładu |
ZaLiczenie Ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Raport |
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. |
Aktywność podczas zajęć. |
Średnia ocen cząstkowych z każdych ćwiczeń |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z raportu (50%) i aktywności na zajęciach (50%). |
Ocena Końcowa*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
Uwagi: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej . |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*. |
1. Posern-Zieliński, Antropologia stosowana, Antropologia nagląca, Antropologia ratownicza, w: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, , Warszawa 1987.
2. M. Ząbek, Antropologia stosowana [PDF]
3. M. Chutnik, Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007.
4. U. Hannerz, Powiązania transnarodowe, przeł. K. Franek, Kraków 2007, s. 71-119.
5. 5. Przyszłość wielokulturowości w Polsce? Red. D. Angutek, Zielona Góra-Wrocław 2015 (wybrane artykuły)
6. M. Krysińska-Kałużna, Yamashta, czyli Ten Który Prawie Umarł, Warszawa 2012, s. 153-251)
7. M. W. Kowalski, Antropologia na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych, Warszawa 2015, s.99-133, 331-407.
Artykuły z prasy popularnonaukowej „Wiedza i Życie”, „Focus”, „Niezbędnik Inteligenta”, „Wysokie Obcasy”.
.E. Fromm, Mieć czy być?, Poznań 2000.
2. J. Baudrillard, Symulakry i symulacje, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
3. Ch. Barker, Studia kulturowe, Wyd. UJ, Kraków 2005.
4. M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwie ponowoczesnym, przeł.M. Bucholc, Warszawa 2008.
5.. Tradycja wynaleziona, red. E. Hobsbawm, T. Ranger, przeł. F. I M. Godyń, Kraków 2008.
6. Karnawały w kulturze nr 3-4 rok 2002 „Konteksty”
7. Ph. Macnaghten i J. Urry, Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie, Scholar, Warszawa 2002.
8. D. Angutek, Kulturowe wymiary krajobrazu, Pozanań 2013.
9. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, przeł.S. Amsterdamski, Poznań 2003.
10. Badania w działaniu. Antropologia i pedagogia zaangażowane, red. H. Ćervinkova, b.D. Gołębniak,
11. L. Stomma, Antropologia wojny, Warszawa 2014.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2017 21:19)