SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia
Kod przedmiotu 03.4-WA-EASPP-FOTO-Ć-S14_genRGG2L
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Pogłębienie świadomości dotyczącej rejestracji obrazu fotograficznego, techniki i technologii fotografii. Semestr IV - wprowadzenie podstawowych zagadnień z zakresu różnorodnych możliwości sytuujących fotografię w obszarze technik specjalnych (fotomontaż), działań eksperymentalnych oraz innych dyscyplin artystycznych.

Wymagania wstępne

Świadomość dotycząca kompozycji obrazu oraz relacji wynikających z przełożenia przestrzeni na płaszczyznę (zagadnienia z zakresu psychofizjologii widzenia). Umiejętności wynikające z zaliczenia semestru III.

Zakres tematyczny

Przykładowe zagadnienia z obszaru technik specjalnych (np. fotomontaż): kadr zarejestrowany - kadr wyobrażony. Elementy fotografii insenizacji i działań fotograficznych w przestrzeni.

Metody kształcenia

Konsultacje indywidualne w odniesieniu do realizacji programu. Systematyczne zajęcia w grupie - przedstawianie wybranych tematów i zagadnień przy pomocy prezentacji wizualnych, wspólne realizacje niektórych ćwiczeń w salach laboratoryjnych Pracowni Fotografii, dyskusja w grupie w ramach przeglądów: śródsemestralnym i semestralnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uczestniczenie w zajęciach, realizacja tematów proponowanych do pracy indywidualnej; udział w przeglądach: śródsemestralnym i semestralnym. Końcowe przedstawienie prac.

Literatura podstawowa

  1. Brauchitsch Boris von, „Mała historia fotografii”, Cyklady, Warszawa 2004

  2. Rouillé André, „Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną”, Universitas, Kraków 2007

  3. Sontag Susan, „O fotografii”, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989

  4. Tomaszczuk Zbigniew, „Łowcy obrazów. Szkice o fotografii”, CAK, Warszawa 1998

Literatura uzupełniająca

  1. Berger John, „O patrzeniu”, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999

  2. Berger John, „Nasze twarze, moje serce, zwięzłe jak fotografie”, Czuły Barbarzyńca Pies, Warszawa 2006

  3. „Co widać?”, praca zbiorowa pod red. J. Kaczmarka, M. Krajewskiego, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006

  4. Czartoryska Urszula, „Fotografia mowa ludzka. Perspektywy historyczne. Tom 2”, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2006

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)