SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia sztuki i zagadnienia sztuki współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia sztuki i zagadnienia sztuki współczesnej
Kod przedmiotu 03.6-WA-EASPP-HSZW-Ć-S14_pNadGenXPZHW
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Mirosława Vierstra
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształcenie umiejętności rozumienia i analizowania przemian zachodzących w sztuce, ich powiązań z szerszym kontekstem kulturowym i historycznym w oparciu o analizę dzieł architektury, malarstwa, rzeźby i postaw artystycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość historii, literatury powszechnej i filozofii.

Zakres tematyczny

Przedmiot obejmuje prezentację stylów, nurtów, tendencji oraz wybranych grup artystycznych i twórców sztuki poza awangardą i sztuki polskiej dwudziestolecia międzywojennego. Uwagę przywiązuje się do poszukiwania zbieżności, rozbieżności oraz powracalności istotnych problemów formalnych i treściowych w sztuce - art deco, École de Paris, muralizm, sztuka państw totalitarnych, formizm, Rytm, konstruktywizm i koloryzm polski, Artes.

Metody kształcenia

Studenci przygotowują referaty i dokonują wizualnej ich prezentacji. Wspólnie analizują teksty programowe, manifesty, wypowiedzi artystów. Poszukują różnorodnych źródeł genezy danego zjawiska w sztuce i jego powiązań z wcześniej poznanymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Referaty, prospekty, uczestnictwo w dyskusjach, kolokwium pisemne.

Literatura podstawowa

  1. Durozoi, G., (red) (1998), Słownik Sztuki XX wieku, Warszawa: Arkady
  2. Kotula, A., Krakowski, P., (1978), Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa: PWN
  3. Richardson, T., Stangos, N., (1980), Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
  4. Ferrari, S., (2002), Sztuka XX wieku, Warszawa:
  5. Kotula, A., Krakowski, P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa: PWN
  6. Kotula, A., Krakowski, P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa: PWN
  7. Piotrowski, P., (1999), Znaczenia modernizmu, Poznań:
  8. Sztuka świata. T. 8-9. Arkady: Warszawa
  9. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN. Wyd. V. Warszawa, 2007
  10. Kowalska, B. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Warszawa: Arkady, 1989
  11. Od Maneta do Pollocka. Warszawa: Arkady, 1973
  12. Carrassat, P., Marcedé, J., Style i kierunki w malarstwie. Warszawa, 1999

Literatura uzupełniająca

  1. Turowski, A., Konstruktywizm polski, Warszawa, 1981
  2. Pollakówna, J., Formiści, Warszawa, 1972
  3. Anders, H., Rytm, Warszawa, 1972
  4. Pollakówna, J., Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa, 1982
  5. Łukasiewicz, P., Artes, Warszawa, 1975
  6. Baranowicz, Z., Polska awangarda artystyczna 1918-1937, Warszawa, 1982

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)