SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza dzieła sztuki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza dzieła sztuki
Kod przedmiotu 03.9-WA-EASPP-ANDS-Ć-S14_pNadGen8WPKE
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Kozłowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami współczesnych teorii sztuki; ich zastosowaniami do interpretacji i analizy dzieła. Studenci zyskują narzędzia dające możliwość relacji ze sztuką w kontekście kultury nowoczesnej.

Wymagania wstępne

Ogólna orientacja w kulturze współczesnej.

Zakres tematyczny

Współczesne teorie dzieła sztuki pozwalają na jego rozpatrywanie dzieła w kontekście społeczno-politycznym ale też formalnym. Na podstawie lektur i przykładów realizacji omawiane są: instytucjonalnie teoria sztuki, performatywność jako kategoria opisu, estetyka relacyjna, polityczność dzieła.

Metody kształcenia

Analiza lektur, rozmowy na podstawie przykładów realizacji artystycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca zaliczeniowa, udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Erika Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, Kraków 2008
  2. Arhur C. Danto, Świat sztuki, Kraków 2006
  3. Nicolas Bourriaud, Estetyka relacyjna, Kraków 2012
  4. Ewa Kuryluk, Art mon amour ,warszawa 2002
  5. Cynthia Freeland, czy to jest sztuka, Poznań 2004
  6. Jacques Ranciere, Estetyka jako polityka, Warszawa 2007
  7. Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i estetyka widowni, Warszawa 2015

Literatura uzupełniająca

  1. Susie Hodge, Przewodnik po sztuce współczesnej, Warszawa 2014
  2. Hans Ulrich Obrist, A Brief History of Curating, Zurich 2010
  3. Magdalena Ujma, Sztuki wizualne, Warszawa/Bielsko-Biała 2011
  4. Gilda Williams, How to write about contemporary art, London 2014
  5. Stuart Morgan, Z notatnika kamerdynera sztuki, Gdańsk 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)